| Autor: redakcja3

Ramy wdrażania i egzekwowania zasad dobrej praktyki w łańcuchu dostaw żywności

Na posiedzeniu, które odbyło się 29 listopada 2011 Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności przyjęło zestaw zasad dobrej praktyki w relacjach wertykalnych w łańcuchu dostaw żywności, który został przedstawiony przez grupę organizacji stron zainteresowanych reprezentujących wszystkie ogniwa łańcucha. Komisja Europejska następnie przyznała tym organizacjom mandat do przedstawienia ram wdrażania i egzekwowania tych zasad do końca czerwca 2012 r.

Ramy wdrażania i egzekwowania zasad dobrej praktyki w łańcuchu dostaw żywności
Decyzja odnośnie wyboru mechanizmu rozwiązywania sporów leży po stronie podmiotu składającego zażalenie, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej. Podmioty składające zażalenie mogą wybrać opcję najlepiej dostosowaną do ich potrzeb i najodpowiedniejszą, uwzględniając jej opłacalności i skuteczność, w zależności od natury sporu.  Oznacza to, że będzie się zachęcać przedsiębiorstwa do wybrania najpierw opcji, które są mniej kontradyktoryjne i kosztowne.  Jednakże, zastosowanie mediacji i arbitrażu wymaga zgody obydwu stron.

Rejestrując się, przedsiębiorstwa zgadzają się na rozwiązywanie sporów związanych z zastosowaniem zasad przy pomocy jednej z tych opcji. Dlatego też przed rejestracją przedsiębiorstwa muszą upewnić się, że są gotowe na zastosowanie tych opcji. Spodziewa się, że przy zastosowaniu tych opcji większość sporów może zostać rozwiązana w ciągu czterech miesięcy (może to trwać dłużej w przypadku mediacji, arbitrażu i tradycyjnych metod sądowych). 

Środki zaradcze, sankcje i/ lub kary, w tym wypłacanie odszkodowań za wyrządzone szkody, czyli za niestosowanie się do zasad dobrej praktyki, w tym odwet handlowy, są ustalane w zależności od wybranej opcji rozwiązywania sporów. Są one egzekwowane zgodnie z odpowiednimi przepisami.

Lista istniejących krajowych mechanizmów mediacji i arbitrażu zostanie udostępniona na stronie internetowej, jako punkt odniesienia dla przedsiębiorstw. Zostanie ona opracowana wspólnie przez Komisję Europejską i sygnatariuszy do końca 2KW 2013 r.

Spory grupowe

Członek grupy zarządzającej może poprosić grupę zarządzającą o przeanalizowanie sporu dotyczącego poważnego złamania zasad, który dotyczy wielu jej członków.

Należy przedstawić tą kwestię grupie zarządzającej, gwarantując anonimowość i poufność wszystkich stron, w tym nie wyjawiając tożsamości zaangażowanych przedsiębiorstw ani żadnych poufnych i wrażliwych informacji handlowych.

Grupa zarządzająca skontaktuje się z przedsiębiorstwem, które rzekomo złamało zasady oraz poprosi je o udzielenie odpowiedzi, w ramach poufnego procesu. Grupa zarządzająca opracuje ogólne wytyczne, które zostaną poddane zewnętrznej ocenie zgodności z przepisami, gdy grupa uzna to za konieczne, a następnie przekaże je wszystkim zarejestrowanym przedsiębiorstwom, jak zostało to określone w filarze IV, punkcie 3. Zarówno wytyczne jak i proces podania ich do wiadomości zawsze będą gwarantować anonimowość i poufność.

Grupa zarządzająca opracuje pisemne procedury zapewnienia anonimowości i poufności na wszystkich etapach procesu oraz stwierdzi w jaki sposób można uzasadniać i grupować spory oraz unikać konfliktów interesów. Jeśli w czasie tego procesu grupa zarządzająca uzna, że należy zinterpretować, wyjaśnić lub rozwinąć którąkolwiek z zasad dobrej praktyki, może się tego podjąć zgodnie z przepisami zawartymi w filarze IV.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: