Decyzja odnośnie wyboru mechanizmu rozwiązywania sporów leży po stronie podmiotu składającego zażalenie, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej. Podmioty składające zażalenie mogą wybrać opcję najlepiej dostosowaną do ich potrzeb i najodpowiedniejszą, uwzględniając jej opłacalności i skuteczność, w zależności od natury sporu. Oznacza to, że będzie się zachęcać przedsiębiorstwa do wybrania najpierw opcji, które są mniej kontradyktoryjne i kosztowne. Jednakże, zastosowanie mediacji i arbitrażu wymaga zgody obydwu stron.
Rejestrując się, przedsiębiorstwa zgadzają się na rozwiązywanie sporów związanych z zastosowaniem zasad przy pomocy jednej z tych opcji. Dlatego też przed rejestracją przedsiębiorstwa muszą upewnić się, że są gotowe na zastosowanie tych opcji. Spodziewa się, że przy zastosowaniu tych opcji większość sporów może zostać rozwiązana w ciągu czterech miesięcy (może to trwać dłużej w przypadku mediacji, arbitrażu i tradycyjnych metod sądowych).
Środki zaradcze, sankcje i/ lub kary, w tym wypłacanie odszkodowań za wyrządzone szkody, czyli za niestosowanie się do zasad dobrej praktyki, w tym odwet handlowy, są ustalane w zależności od wybranej opcji rozwiązywania sporów. Są one egzekwowane zgodnie z odpowiednimi przepisami.
Lista istniejących krajowych mechanizmów mediacji i arbitrażu zostanie udostępniona na stronie internetowej, jako punkt odniesienia dla przedsiębiorstw. Zostanie ona opracowana wspólnie przez Komisję Europejską i sygnatariuszy do końca 2KW 2013 r.
Spory grupowe
Członek grupy zarządzającej może poprosić grupę zarządzającą o przeanalizowanie sporu dotyczącego poważnego złamania zasad, który dotyczy wielu jej członków.
Należy przedstawić tą kwestię grupie zarządzającej, gwarantując anonimowość i poufność wszystkich stron, w tym nie wyjawiając tożsamości zaangażowanych przedsiębiorstw ani żadnych poufnych i wrażliwych informacji handlowych.
Grupa zarządzająca skontaktuje się z przedsiębiorstwem, które rzekomo złamało zasady oraz poprosi je o udzielenie odpowiedzi, w ramach poufnego procesu. Grupa zarządzająca opracuje ogólne wytyczne, które zostaną poddane zewnętrznej ocenie zgodności z przepisami, gdy grupa uzna to za konieczne, a następnie przekaże je wszystkim zarejestrowanym przedsiębiorstwom, jak zostało to określone w filarze IV, punkcie 3. Zarówno wytyczne jak i proces podania ich do wiadomości zawsze będą gwarantować anonimowość i poufność.
Grupa zarządzająca opracuje pisemne procedury zapewnienia anonimowości i poufności na wszystkich etapach procesu oraz stwierdzi w jaki sposób można uzasadniać i grupować spory oraz unikać konfliktów interesów. Jeśli w czasie tego procesu grupa zarządzająca uzna, że należy zinterpretować, wyjaśnić lub rozwinąć którąkolwiek z zasad dobrej praktyki, może się tego podjąć zgodnie z przepisami zawartymi w filarze IV.
Czytaj dalej na następnej stronie...