| Autor: redakcja3

Ramy wdrażania i egzekwowania zasad dobrej praktyki w łańcuchu dostaw żywności

Na posiedzeniu, które odbyło się 29 listopada 2011 Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności przyjęło zestaw zasad dobrej praktyki w relacjach wertykalnych w łańcuchu dostaw żywności, który został przedstawiony przez grupę organizacji stron zainteresowanych reprezentujących wszystkie ogniwa łańcucha. Komisja Europejska następnie przyznała tym organizacjom mandat do przedstawienia ram wdrażania i egzekwowania tych zasad do końca czerwca 2012 r.

Ramy wdrażania i egzekwowania zasad dobrej praktyki w łańcuchu dostaw żywności
Zaangażowane przedsiębiorstwa będą musiały przygotować procedurę rozwiązywania sporów, omówioną w filarze III, oraz wyznaczyć osobę kontaktową ds. rozwiązywania sporów w momencie rejestracji.

Wyznaczona osoba kontaktowa ds. rozwiązywania sporów nie może uczestniczyć w negocjacjach handlowych i jest odpowiedzialna za kwestie związane z rozwiązywaniem sporów. Osoba kontaktowa ds. procesów, o której mowa wyżej, nie musi być osobą kontaktową ds. rozwiązywania sporów.

Zarejestrowane przedsiębiorstwa muszą poinformować swoich partnerów o swoim zaangażowaniu w ramy.  Przedsiębiorstwa mogą same zadecydować o sposobie przekazania tych informacji (np. poprzez wzmiankę w umowach, informację na piśmie znajdującą się w salach, w których przeprowadza się negocjacje).

Zachęca się zarejestrowane przedsiębiorstwa do udostępnienia informacji publicznej na temat uczestnictwa w programie i wdrażania zasad (np. na stronie internetowej przedsiębiorstwa, w publikacjach itd.).

Filar III: rozstrzyganie sporów i znajdowanie rozwiązań

Złamanie zasad dobrej praktyki
Następujące zasady obowiązują w przypadku sporu dotyczącego rzekomego złamania zasad dobrej praktyki. Zarejestrowane przedsiębiorstwa muszą zrewidować, a jeśli to konieczne, zmodyfikować treść umów, tak aby były one zgodne z aktualnie obowiązującymi ramami.

Spory indywidualne

Przedsiębiorstwa mogą zastosować następujące opcje rozwiązywania sporów:
  • Droga hierarchii: składający zażalenie może zdecydować się na zgłoszenie sprawy na wyższym poziomie w hierarchii przedsiębiorstwa, które rzekomo złamało zasady.
  • Opcje umowy: składający zażalenie może uciec się do dowolnego mechanizmu rozwiązywania sporów przewidzianego w warunkach umowy
  • Wewnętrzny proces rozwiązywania sporów: składający zażalenie może uciec się do wewnętrznego organu rozwiązującego spory w przedsiębiorstwie, które rzekomo złamało zasady. Zarejestrowane przedsiębiorstwa muszą wdrożyć wewnętrzną procedurę rozwiązywania sporów. Wewnętrzna procedura rozwiązywania sporów musi być niezależna  od negocjacji handlowych, bezstronna i szybka. Musi zostać ona opracowana w sposób, który zapewni składającego skargę, że nie będzie on przedmiotem odwetu handlowego.  
  • Mediacja lub arbitraż: strony mogą zdecydować się na włączenie niezależnej osoby trzeciej do rozwiązania sporu poprzez zastosowanie nieobowiązującego rozwiązania (mediacja) lub obowiązującej decyzji (arbitraż). Zastosowanie tych opcji wymaga zgody obydwu stron. Podział kosztów ustala się na podstawie obowiązujących przepisów. Proces arbitrażu powinien zagwarantować skuteczną możliwość obrony. To składający zażalenie musi przedstawić dowody winy.
  • Metody sądowe: składający zażalenie może uciec się do zastosowania zwykłych metod sądowych zgodnie z krajowymi zasadami i przepisami.
 
Odwet handlowy wobec dowolnej firmy za stosowanie powyższych mechanizmów stanowi poważne naruszenie zasad dobrej praktyki i może zagrozić funkcjonowaniu całego systemu. 

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: