Spożycie pieczywa w Polsce spadło o 30%. Rośnie znaczenie pieczywa produkowanego z ciasta z głębokiego mrożenia

W ostatnich 10 latach spożycie pieczywa w naszym kraju spadło o ponad 30%. Przeciętny Polak zjada około 50 kg pieczywa rocznie. Jeszcze bardziej niepokojący, zdaniem Marcina Wrońskiego - prezesa Instytutu Rozwoju Rolnictwa im. Władysława Grabskiego, może być jednak wzrost konsumpcji pieczywa produkowanego z ciasta z głębokiego mrożenia, które wypiekane jest głównie w marketach na oczach klientów. Takie pieczywo jest tańsze od tradycyjnego chleba ponieważ uproszcza się technologię wyrobu i zmienia tradycyjne składniki. Zawiera ono mniej minerałów, witamin i błonnika, a proces dojrzewania ciasta jest w takiej produkcji zaburzony.

Spożycie pieczywa w Polsce spadło o 30%. Rośnie znaczenie pieczywa produkowanego z ciasta z głębokiego mrożenia
- Możemy zaobserwować niedostateczną wiedzę klientów na temat pieczywa mrożonego. Jest ono również produktem anonimowym, mimo tego, że istnieje nakaz jego znakowania - twierdzi Marcin Wroński.

Głównie to markety nie przestrzegają polskiego prawa. Zgodnie z nim powinny one oznaczać, iż wypiek powstał z ciasta mrożonego i podać składniki dodatkowe.

- Przy stoiskach możemy spotkać hasła reklamowe „prosto z pieca”, „świeże”, „gorące”, ale brakuje informacji technologicznych. Państwowa Inspekcja Handlowa (PIH) zobowiązana jest nakładać kary za brak takich oznaczeń. Nie widać jednak tego efektów, więc kary powinny zostać zaostrzone, lub należałoby się przyjrzeć ilości tego typu kontroli przeprowadzanych przez PIH - sugeruje prezes Instytutu Rozwoju Rolnictwa im. Władysława Grabskiego.

Klienci wprowadzani są w błąd przez brak odpowiednich informacji. W niektórych marketach dostępne są tylko bułki pochodzące z ciasta z głębokiego mrożenia. Przez niedostateczne kontrole nie wiemy jaka ilość tego typu pieczywa sprzedawanego w naszym kraju pochodzi z ciasta wyprodukowanego zagranicą. We Włoszech 1/4 pieczywa sprzedawanego w supermarketach pochodzi z zamrożonego ciasta, produkowanego w Rumunii, które ma dwa lata ważności.

Obecna sytuacja wpływa na stan branży piekarskiej w Polsce. W 2013 r. mogło zakończyć działalność ok. 500 firm, a 250 powstało nowych. Szacuje się, że w 2014 roku może zakończyć działalność kolejne 300 firm.

 


Tagi:
źródło: