Rośnie handel zgraniczny artykułami rolno-spożywczymi

Według wstępnych danych GUS w 2016 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 24 182 mln EUR, co oznaczało wzrost o 1,2% w stosunku do poprzedniego roku. W strukturze tego eksportu udział państw UE w porównaniu do 2015 roku spadł z 82,3% do 81,3%.

Rośnie handel zgraniczny artykułami rolno-spożywczymi
W 2016 roku tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec (22,6% wartości). Głównie były to: ryby wędzone (9%), mięso drobiowe (8%), wyroby piekarnicze i cukiernicze, czekolady i wyroby zawierających kakao, ryby przetworzone i zakonserwowane, a ponadto również papierosy, soki z owoców (gł. soku jabłkowego), filety rybne, mrożone owoce (gł. truskawki i maliny).
 
Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania (9%). W 2016 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 2 149 mln EUR, a wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem był istotny i wyniósł 5,6%. Eksportowaliśmy głównie czekolady i wyroby zawierających kakao (13%), mięso drobiowe (11%), wyroby piekarnicze i cukiernicze oraz mięso przetworzone i solone (6,5%).
 
Na trzeciej pozycji znalazła się Republika Czeska (6,7%), gdzie sprzedano głównie olej rzepakowy (14%), mięso drobiowe (8,4%), papierosy (7,3%), kawę (7,1%), a także czekoladę i wyroby zawierające kakao. Odnotowano m.in. wzrost wartości eksportu karmy dla zwierząt o 35%, papierosów o 34% oraz syropów cukrowych o 31%.
 
Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazła się Holandia (5,6%). Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Włochy – 1 327 mln EUR, Francja – 1 237 mln EUR, Słowacja - 707 mln EUR oraz Węgry - 621 mln EUR.
 
Wśród pozostałych, ważnych partnerów handlowych, największy, bo prawie dwukrotny wzrost wartości eksportu w porównaniu z 2015 rokiem, odnotowano w handlu z Gruzją do wartości 25,8 mln EUR, Mozambikiem do 23,3 mln EUR oraz Chile do 21,2 mln EUR. Do Gruzji sprzedano znacznie więcej niż rok wcześniej cukru, do Mozambiku wzrósł eksport pszenicy, a do Chile mięsa wieprzowego. Natomiast większa sprzedaż puchu do Tajwanu przyczyniła się do wzrostu wartości eksportu do tego kraju o 83%, tj. do poziomu 26 mln EUR.

W przypadku Australii, za sprawą większego eksportu papierosów, odnotowano wzrost sprzedaży z 38 mln EUR do 69 mln EUR, czyli o około 80%. Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do wzrostu wartości polskiego eksportu m.in. do Nigerii, RPA i Arabii Saudyjskiej. W efekcie, łączna wartość sprzedanych towarów rolno-spożywczych do Nigerii wzrosła o 67% i wyniosła 52 mln EUR, do RPA wzrosła o 62% osiągając wartość 71 mln EUR, zaś do Arabii Saudyjskiej wzrosła o 43%, tj. do ponad 350 mln EUR. Na uwagę zasługuje również wzrost wartości eksportu jabłek na Białoruś, który przyniósł wzrost wartości sprzedaży na ten rynek o 43% do poziomu 334 mln EUR.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: