Kategorie
Zobacz również tu
-
2024-12-23
-
Globalne zbiory zbóż
2024-12-23 -
Ceny zbóż na giełdach towarowych (8.12.2024)
2024-12-23 -
Unijna produkcja trzody chlewnej
2024-12-23
Poznaj produkty
-
Suszarnia stacjonarna
2016-04-14 -
Kojce i wygrodzenia
2013-08-19 -
Ładowarka przegubowa AL 206 i 306
2014-04-04
Znamy najważniejsze założenia nowej ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
W Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono skierowany do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw.
Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego
Projekt zakłada, że w okresie 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy wstrzymuje się sprzedaż nieruchomości albo ich części wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne, publiczne, oraz nieruchomości rolnych o powierzchni do 1 ha, a za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi także innych nieruchomości. Spowoduje to, że podstawową formą gospodarowania nieruchomościami Zasobu będzie dzierżawa.
Projekt ustawy przewiduje także zmianę:
1) ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego;
2) ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa;
3) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
4) ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece;
5) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Najważniejsze zmiany dotyczą aktualnie obowiązującej ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Przewiduje się, że nabywcami nieruchomości rolnych będą mogli być wyłącznie rolnicy indywidualni. Wyjątek stanowić będą osoby bliskie zbywcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz Skarb Państwa a za zgodą Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, wyrażoną w drodze decyzji administracyjnej także inne podmioty.
Projekt uściśla definicję rolnika indywidualnego, przez dodanie, że warunek osobistej pracy w gospodarstwie jest spełniony między innymi wtedy, gdy dochody z prowadzenia gospodarstwa o powierzchni przekraczającej 20 ha użytków rolnych są nie niższe niż czwarta część wszystkich jego dochodów. Ma to służyć wyeliminowaniu możliwości spekulacyjnego zakupu ziemi rolnej przez osoby, których zasadnicza aktywność życiowa i zawodowa ma miejsce poza rolnictwem, a zakup ziemi traktują jako formę lokaty kapitału.
Czytaj dalej na następnej stronie...