Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku

Polskie towary rolno-spożywcze od wielu lat zyskują coraz większe znaczenie w handlu zagranicznym. Jest to zasługa zarówno stosowania nowoczesnych technologii przetwórczych i wysokiej jakości surowców, jak i produkowania, według oryginalnych receptur, tradycyjnych wyrobów, które są wysoko cenione na rynku międzynarodowym.

Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku


Kolejne miejsca wśród głównych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Francja (949 mln euro) Niderlandy (885 mln euro), Włochy (800 mln euro) oraz Słowacja (516 mln euro). Do Francji sprzedawano głównie papierosy, mięso drobiowe oraz wódkę. Z kolei do Niderlandów i Włoch trafiały z Polski przede wszystkim papierosy i mięso wołowe.

Polska jest aktywna nie tylko na arenie europejskiej czy w Ameryce Północnej, lecz także w Azji, na Bliskim i Dalekim Wschodzie. W ciągu ostatnich czterech lat uzgodnione zostały warunki dostępu polskich produktów żywnościowych do rynków m.in. Japonii, Chin, Wietnamu, Singapuru.

W porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. wśród ważniejszych partnerów handlowych, największy, procentowy wzrost eksportu odnotowano w handlu z Arabią Saudyjską (o 88%), co wynikało ze wzrostu eksportu serów, czekolady i wyrobów zawierających kakao oraz pszenicy. Również w obrotach ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi nastąpił ponad dwukrotny (o 66%) wzrost eksportu, głównie za sprawą wzrostu wywozu papierosów oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao.

Poza wyżej wymienionymi krajami na uwagę zasługuje również znaczący wzrost eksportu do innych krajów arabskich, takich jak Libia (o 448%), Jemen (o 200%) czy Syria (o 83%).

Dobrym sygnałem zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i eksporterów są coraz bardziej otwierające się rynki azjatyckie. W 2012 r. odnotowano wzrost eksportu do Wietnamu (o 66%), co wynikało ze zwiększonej sprzedaży filetów rybnych oraz mleka i serwatki w proszku. Za sprawą zwiększającego się eksportu mięsa wieprzowego do Japonii, wyraźnie poprawia się bilans handlowy polski z tym krajem. Eksport mięsa wieprzowego i podrobów jadalnych przyczynił się do wzrostu (o 50%) wartości polskiego eksportu do Chin.

Spośród innych regionów, do których zwiększyliśmy nasz eksport warto wymienić Irlandię. Na przestrzeni ostatniego roku nastąpił dwukrotny (o 110%) wzrost eksportu do tego kraju, a to dzięki dużemu zainteresowaniu odbiorców irlandzkich ziarnem zbóż (głównie kukurydzy i pszenicy) oraz mięsem wołowym z Polski.

Wiele wskazuje na to, że za 2012 r. całkowita wartość eksportu z Polski towarów rolno-spożywczych może osiągnąć rekordowy poziom i przekroczy 17 mld euro. Na ogół ostatnie miesiące roku charakteryzowały się niewielką miesięczną dynamiką wzrostu, a wręcz przynosiły spadki. Tymczasem, w 2012 r. w październiku odnotowano wysoką, miesięczną dynamikę wzrostu eksportu wynoszącą ponad 9%, podczas, gdy średnia dla 2012 r. wynosiła 4%.

Bardzo dobre wyniki polskiego handlu zagranicznego w 2012 r. pozwalają z optymizmem patrzeć na dalszy rozwój polskiego eksportu towarów rolno spożywczych w 2013 roku.


Tagi:
źródło: