Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku

Polskie towary rolno-spożywcze od wielu lat zyskują coraz większe znaczenie w handlu zagranicznym. Jest to zasługa zarówno stosowania nowoczesnych technologii przetwórczych i wysokiej jakości surowców, jak i produkowania, według oryginalnych receptur, tradycyjnych wyrobów, które są wysoko cenione na rynku międzynarodowym.

Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku

 
W 2011 r. sprzedaż do państw UE wyniosła 12 mld euro i w porównaniu do roku wstąpienia Polski do UE (2004 r.) odnotowano ponad 3-krotny wzrost. Do krajów UE sprzedawano głównie produkty mleczarskie, mięso drobiowe, mięso wołowe, czekoladę i wyroby czekoladowe oraz papierosy.

Ważnym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych są kraje Wspólnoty Niepodległych Państw. Wartość eksportu do państw WNP wyniosła w 2012 r. około 1,8 mld euro i w odniesieniu do analogicznego okresu 2011 r. wzrosła aż o 1/3. Taka sytuacja wynikała przede wszystkim ze znaczącego wzrostu wartości eksportu jabłek, mięsa wieprzowego oraz produktów mleczarskich. Sprzedaż do krajów WNP stanowiła 11,5% wartości całego eksportu towarów rolno-spożywczych, dla porównania w tym samym okresie 2011 r. udział ten był mniejszy i wyniósł 9,9%. W całym 2011 r. sprzedaż do państw WNP była na poziomie ponad 1,5 mld euro.

Od wielu lat głównym partnerem handlowym Polski jest Republika Federalna Niemiec. W 2012 r. sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do tego kraju przekroczyła 3,5 mld euro. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to wzrost o 11,6% i udział w wartości całego eksportu rolno-spożywczego na poziomie ok. 22%. Na rynek niemiecki najwięcej sprzedano (pod względem wartości): mięsa drobiowego o wartości 268 mln euro, soków owocowych (głównie soku jabłkowego) o wartości 245 mln euro, ryb wędzonych, przetworzonych i zakonserwowanych o wartości 547 mln euro oraz herbatników, wafli i innych wyrobów cukierniczych, mrożonych owoców (głównie wiśni, truskawek i malin), papierosów, surowego mleka i śmietany oraz nasion rzepaku. W 2011 r. sprzedaż do Niemiec zrealizowano na poziomie 3,5 mld euro. Wartość sprzedaży w porównaniu z rokiem 2004 wzrosła ponad 2,5-krotnie.

Na drugim miejscu w polskim handlu rolno-spożywczym znalazła się w 2012 r. Wielka Brytania, gdzie sprzedano towary o wartości 1,2 mld euro. Oznacza to, w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o 20,2% i udział w eksporcie ogółem na poziomie 7%. Do Wielkiej Brytanii eksportowano głównie czekoladę i przetwory zawierające kakao oraz mięso drobiowe. W 2011 r. sprzedaż do Wielkiej Brytanii była na poziomie 1 mld euro i wzrosła o 10,8% w odniesieniu do 2010 r. i prawie 3,5-krotnie w porównaniu do roku 2004.

Kolejnym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych jest Republika Czeska. W okresie I-XI 2012 r. na czeski rynek sprzedano towary o wartości około 1,0 mld euro. Daje to, w porównaniu do poprzedniego roku, wzrost o 6,5% i udział w eksporcie ogółem na poziomie 6,2%. Republika Czeska była odbiorcą głównie mięsa drobiowego, serów, oleju rzepakowego, wyrobów piekarniczych, ciast i ciastek, mięsa wieprzowego oraz papierosów.

Czwartym, również bardzo ważnym odbiorcą polskich towarów rolno-spożywczych w 2012 r. była Rosja. Na ten rynek sprzedano towary o wartości 966 mln euro. Oznacza to, w porównaniu do poprzedniego roku wzrost o około 32% i udział w eksporcie na poziomie 6,0%. Do Rosji eksportowano głównie jabłka, czekoladę i wyroby spożywcze zawierające kakao, a także sery, pieczarki oraz mrożone warzywa.

czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: