Komitety Copa-Cogeca uważają, że należy rozszerzyć listę chorób zwierząt objętych programem ubezpieczeń o nowe choroby (np. choroby pszczół). Dzięki temu poziom stosowania tych instrumentów na szczeblu krajowym mógłby się zwiększyć.
Komitety Copa-Cogeca cieszą się, że instrumenty przyjęte zgodnie z dyrektywą 2000/29/WE, mające na celu wyeliminowanie lub ograniczenie występowania chorób lub szkodników roślin w Unii Europejskiej umożliwiają pokrycie strat. W ramach obecnej rewizji systemu ochrony roślin ta nowa opcja nie może jednak ograniczyć możliwości poszerzenia zakresu obowiązywania aktualnych Funduszy Solidarności o pokrywanie bezpośrednich strat poniesionych przez rolników. Ponadto należy zastanowić się czy obowiązujący próg 30% dla chorób roślin lub pasożytów objętych tym instrumentem może naprawdę zachęcić rolników do eliminacji lub ograniczenia występowania chorób lub pasożytów roślin, a przez to ograniczyć ich rozprzestrzenianie się na całą Unię Europejską.
Potrzeba więcej informacji na temat praktycznego stosowania tego systemu na szczeblu UE, aby zachęcić państwa członkowskie do wdrożenia tego przepisu.
Fundusze wspólnego inwestowania dla chorób zwierząt i roślin oraz incydentów środowiskowych
Fundusze wspólnego inwestowania dla chorób zwierząt i roślin oraz incydentów środowiskowych zostały nieznacznie zmienione w nowej propozycji WPR (Art. 71 rozporządzenia 73/2009) w porównaniu do aktualnie obowiązujących przepisów.
Komitety Copa-Cogeca są rozczarowane, ponieważ nowa propozycja nie obejmuje zagrożeń spowodowanych przez ekstremalne zdarzenia pogodowe (np. susze, powodzie, nadmierne opady deszczu, mróz, grad, fale ciepła, burze, itd.).
Fundusze wspólnego inwestowania, w niektórych przypadkach, mogłyby być skutecznym instrumentem umożliwiającym rolnikom, czy też grupom rolników, zarządzanie ryzykiem własnym.Wniektórych sytuacjach jednak, gdy straty gospodarcze są zbyt duże, trudno go stosować.
Fundusze wspólnego inwestowania i systemy ubezpieczeń powinny się uzupełniać, a przez to umożliwić skuteczniejsze zarządzenie ryzykiem w gospodarstwie. Zwłaszcza w przypadku ponownego ubezpieczenia funduszy.
Wkład finansowy w fundusz wspólnego inwestowania w ramach obecnej propozycji związany jest z kosztami administracyjnymi otwarcia funduszu, kwotami wypłacanymi przez fundusz wspólnego inwestowania rolnikom w ramach odszkodowań i odsetkami pożyczek komercyjnych zaciągniętych przez fundusz wspólnego inwestowania w celu wypłacenia odszkodowań rolnikom w przypadku kryzysu.
Komitety Copa-Cogeca uważają, że fundusze wspólnego inwestowania powinny mieć możliwość otrzymania wkładu finansowego opartego na kapitale pożyczek zaciągniętych na rzecz wypłaty odszkodowań dla rolników w przypadku kryzysu, jak zostało to przywidziane w Art. 71 rozporządzenia 73/2009.
Należy udostępnić informacje i przykłady stosowania funduszy wspólnego inwestowania w ramach WPR na szczeblu UE. Mogłoby to bardziej zachęcić państwa członkowskie do stosowania tych instrumentów zarządzania ryzykiem, jeśli ich wdrażanie byłoby również bardziej elastyczne.
Instrument stabilizacji dochodu
Komitety Copa-Cogeca uważają, że dobrowolny instrument stabilizacji dochodu w drugim filarze WPR po roku 2013, jest instrumentem, który mógłby skutecznie operować w niektórych regionach Europy. Nie może on jednak służyć jako gwarancja rentowności produkcji rolnej. Narzędzia te nie mogą zastąpić istniejącego systemu płatności bezpośrednich oraz instrumentów zarządzania rynkiem.
Nowy instrument stabilizacji dochodu, w formie funduszu wspólnego inwestowania, jest dobrym rozwiązaniem dla niektórych regionów Unii. Zarządzanie ryzykiem gospodarczym powinno jednak również być możliwe za pomocą umów ubezpieczeniowych. Jeśli tylko zarówno ubezpieczenia i fundusze wspólnego inwestowania są jasno zdefiniowane, mogą się one uzupełniać w celu poszerzenia zakresu ubezpieczenia i lepszego zarządzania ryzykiem ekonomicznym w gospodarstwie.