W sezonie 2017/2018 duża konkurencja ze strony Rosji i Ukrainy na rynkach zbytu w rejonie Morza Śródziemnego skutkuje ograniczeniem wysyłki zbóż z UE. W okresie od 1 lipca 2017 r. do 27 lutego 2018 r. poza granice celne UE wywieziono 21,0 mln ton zbóż i przetworów zbożowych, a więc o 18% mniej niż w porównywalnym okresie poprzedniego sezonu. Mniejszy był eksport pszenicy o 21% do 14,5 mln ton i kukurydzy o 59% do 734 tys ton. Wysyłka pozostałych zbóż była większa niż w tym samym czasie rok wcześniej.
Przywóz ziarna do UE w sezonie 2017/2018 jest wyższy niż przed rokiem ze względu na niski poziom zapasów początkowych, szczególnie zbóż paszowych. W okresie od 1 lipca 2017 r. do 27 lutego 2018 r. na obszar UE sprowadzono 15,3 mln ton zbóż i przetworów zbożowych, o 35% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Import pszenicy ukształtował się w granicy 3,7 mln ton, czyli o 6% większym niż rok wcześniej. Znacząco wzrósł również zakup wszystkich rodzajów zbóż paszowych o 48% do 11,5 mln ton w porównaniu z tym samym okresem sezonu 2016/2017. Najwięcej przywieziono kukurydzy, tj. zwyżka o 49% do 11,0 mln ton, jęczmienia o 15% do 382 tys. ton, sorga o 67% do 116,0 tys. ton i żyta o 4,9 razy do 41,5 tys. ton.
Od 6 listopada 2016 r. wwóz zbóż bez preferencji oraz ich wysyłka poza obszar celny UE nie wymagają posiadania pozwoleń. Są one jednak nadal wymagane w przypadku importu zbóż w ramach kontyngentów taryfowych zarządzanych przez Dyrekcję Generalną Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej (DG AGRI). W Polsce zajmuje się tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Dużym zainteresowaniem cieszą się otwarte ponownie 1 stycznia w 2018 r. bezcłowe unijne kontyngenty taryfowe na przywóz zbóż z Ukrainy. Unijni importerzy już na początku stycznia 2018 r. wykorzystali w całości kontyngenty taryfowe na zakup z Ukrainy 970 tys. ton pszenicy zwyczajnej oraz 500 tys. ton kukurydzy. Roczny wolumen na przywóz jęczmienia z Ukrainy do 23 lutego br. został wykorzystany w minimalnym stopniu – 22,5 tys. ton względem limitu wynoszącego 290 tys. ton.
Czytaj dalej na następnej stronie...