Zapotrzebowanie na pszenicę na rynku globalnym w 2019 r., pomimo konkurencji na rynkach zagranicznych, w tym szczególnie ze strony państw WNP skutkował zwyżką wysyłki tego zboża z Polski. W 2019 r. z kraju wywieziono 4,2 mln ton ziarna zbóż, czyli o 1% więcej niż przed rokiem. Tradycyjnie, najwięcej wysłano pszenicy. Eksport pszenicy ukształtował się w granicy 2,1 mln ton, czyli wyższej o 15% niż w 2018 r. Mniejszy był wywóz pozostałych zbóż. Wysyłka kukurydzy zmalała o 1% do 1,1 mln ton, żyta o 5% do 477 tys. ton, a pszenżyta o 14% do 348 tys. ton. Mniejszy był również wywóz jęczmienia o 46% do 83 tys. ton i owsa o 41% do 82 tys. ton.
Krajowi eksporterzy lokowali zboże przede wszystkim na rynku unijnym - 63% wywiezionego ziarna, głównie w Niemczech - 2,3 mln ton i 55% eksportu ziarna. Ziarno pszenicy wywożono szczególnie do Arabii Saudyjskiej - 677 tys. ton i 33%, Niemiec - 503 tys. ton i 24% i Egiptu - 160 tys. ton i 8%. Istotnymi importerami tego zboża były także Kenia i Kuba - po 6% eksportu tego ziarna, odpowiednio 131 tys. ton i 124 tys. ton, a także Norwegia – 4% i 83 tys. ton oraz Algieria – 3% i 63 tys. ton.
Niemcy były największym importerem jęczmienia - 95% wolumenu eksportu tego ziarna oraz żyta, kukurydzy i pszenżyta - 86-88%. W przypadku owsa 56% wolumenu jego eksportu trafiło do Niemiec i 39% do Niderlandów. Wartość wysyłki ziarna zbóż w 2019 r. wyniosła 784 mln EUR i była o 1% mniejsza od otrzymanej rok wcześniej. Zyski z eksportu produktów zbożowych pierwotnego przetwórstwa były mniejsze o 0,2% i wyniosły 239 mln EUR. Jednym z najczęściej eksportowanych produktów przemiału zbóż jest mąka pszenna. Czołowym odbiorcą mąki pszennej i żytnio-pszennej były Niemcy z 33% wolumenu eksportu tego produktu i 40 tys. ton oraz Wielka Brytania i Litwa - po 16% i 20 tys. ton. Kasze i grysiki sprzedane zostały głównie do Niemiec - 26% wolumenu tego produktu i 15,5 tys. ton i Belgii – 13% i 8 tys. ton. Polska eksportowała też gluten pszenny i słód. Tradycyjnym importerem glutenu pszennego były Stany Zjednoczone - 31% wolumenu wysyłki tego produktu, 13 tys. ton oraz Meksyk – 24% i 10 tys. ton, a słodu Niemcy – 38% i 30 tys. ton i Tunezja – 11% i 8,5 tys. ton.