Pierwsza w historii dostawa brazylijskiej kukurydzy rozpoczęła swoją podróż do Chin na statku załadowanym 67 tys. ton tego zboża, który wypłynął z brazylijskiego portu Santos 23-go listopada. Kolejne transporty spodziewane są w ciągu dwóch następnych tygodni. Brazylijczycy oczekują, że Chiny kupią 5 milionów ton ich kukurydzy w 2023 roku.
Brazylia poszukuje nowych odbiorców kukurydzy, ponieważ prognozy krajowej produkcji są bardzo optymistyczne i opiewają na rekordowe 125 mln ton.
Według USDA Chiny zaimportują 18 mln ton kukurydzy w całym sezonie 2022/23 (wrzesień-sierpień). Państwo Środka jest drugim po USA producentem kukurydzy na świecie, ale krajowe zużycie przewyższa zwykle poziom produkcji. Według USDA w tym sezonie krajowe zbiory kukurydzy szacowane są w Chinach na rekordowe 274 mln ton, ale też rekordowe powinno być zużycie (295 mln ton).
Warto wspomnieć, że kraj ten dysponuje największymi zapasami zbóż na świecie, sięgającymi 70% rocznego zużycia kukurydzy i 100% rocznego zapotrzebowania na pszenicę.
Do tej pory Chiny importowały kukurydzę głównie z USA i Ukrainy, aby w pełni zaspokoić popyt krajowy. Jednocześnie Państwo Środka było od dawna zmuszone do importu brazylijskiej soi. Rozpoczęcie importu brazylijskiej kukurydzy przez Chiny jest efektem ocieplenia stosunków między oboma krajami po niedawnych wyborach w Brazylii. W ostatnich tygodniach Chiny dopuściły ponad 100 podmiotów brazylijskich zajmujących się magazynowaniem i spedycją do sprzedaży kukurydzy chińskim odbiorcom.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
PODR w Lubaniu