W maju wskaźnik rocznej inflacji wzrósł po raz drugi z rzędu po 13 miesiącach spadkowych od szczytu (18,4%) w lutym 2023 roku.
Dane w ujęciu rocznym pokazują wzrost cen w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem odzieży i obuwia, których ceny w stosunku do maja 2023 roku spadły o 0,2%.
Największe wzrosty cen w stosunku do ubiegłego roku widoczne są w przypadku m.in.: usług turystycznych (w tym turystyki zorganizowanej za granicą, której ceny wzrosły o 15,1%); usług związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego (wzrost o 12,0%); usług finansowych (wzrost o 11,7%); opieki społecznej (wzrost o 11,3% r/r); niektórych usług związanych ze zdrowiem (m.in. usług szpitalnych i sanatoryjnych notujących wzrost o 11,0%); niektórych produktów spożywczych (m.in. herbaty o 10,2% r/r).
Warto zauważyć, że są też produkty spożywcze które potaniały w skali roku. Rekordzistą jest cukier z przeceną rzędu 21,3%. Mocno, bo o 10,9% potaniały w skali roku tłuszcze roślinne i o prawie 5% mąka. Tańsze niż rok temu były też między innymi mięso drobiowe i wieprzowe, ryż, mleko, jaja
Inflacja roczna powinna nadal rosnąć
W drugiej połowie roku oczekiwany jest dalszy wzrost rocznego wskaźnika (czyli cen), ponieważ obniżać się będzie baza od której liczona jest inflacja roczna, ale też w związku z odmrożeniem cen energii (od lipca).
Ceny koszyka towarów i usług systematycznie rosną w ujęciu miesięcznym
Dobrą informacją jest to, że ceny całego koszyka towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w maju o tylko 0,1% w ujęciu miesięcznym, po obbiciu aż o 1,1% w kwietniu. W tym usługi podrożały o 0,1% i towary również o 0,1%.
Warto przypomnieć, że we wrześniu minionego roku skończyła się seria pięciu miesięcy, gdy w ujęciu miesięcznym mieliśmy stabilizację, a w lipcu i we wrześniu wręcz deflację.
W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 0,3%), restauracji i hoteli oraz zdrowia (po 0,9%), jak również napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc., po 0,05 p. proc. i o 0,03 p. proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,4%), transportu (o 0,4%) oraz odzieży i obuwia (o 0,4%) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,09 p. proc., 0,04 p. proc. i 0,02 p. proc.