| Autor: redakcja1

Do 2026 roku powstanie nowy terminal zbożowy w Gdańsku ?

W gdańskim porcie przy Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie nowy agro terminal. Inwestycja, którą zrealizuje, a potem będzie zarządzać, państwowa spółka, będzie gotowa do 2026 r. - zapowiedział w poniedziałek, 2 grudnia, premier Donald Tusk.

Do 2026 roku powstanie nowy terminal zbożowy w Gdańsku ?
- Gdański terminal zbożowy będzie “bezpiecznikiem”, instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów - dodał szef rządu. Wartość nowej inwestycji w porcie to ok. 400 mln zł.

Terminal zbożowy pod kontrolą państwa polskiego
 
- Pamiętamy wszyscy te emocje, które towarzyszyły kwestii zbożowej wtedy, kiedy do Polski zaczęło wlewać się, wskutek decyzji o otwarciu granicy z Ukrainą, zboże ze Wschodu. To był jeden z tych momentów, w których do świadomości społecznej i polityków dotarła wreszcie informacja, że kwestia zboża to jest także element bezpieczeństwa państwa. Szczególnie w tych trudnych i bardzo wymagających czasach - powiedział na konferencji prasowej Donald Tusk.

Zaznaczył, że kierowany przez niego rząd podjął już wcześniej decyzje, które skutecznie chronią Polskę przed niekontrolowanym napływem zboża, nie tylko z Ukrainy.

- Jednym z oczywistych i naturalnych oczekiwań było jednak powstanie kolejnego terminalu zbożowego w Polsce. Takiego, który będzie w dyspozycji państwa polskiego pełniącego - co oczywiste - funkcję komercyjną, ale będącego też "bezpiecznikiem", instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym także bezpieczeństwa polskich rolników - mówił prezes Rady Ministrów.

Wyjaśnił, że rząd próbował też odzyskać pełną kontrolę nad terminalami zbożowymi w Gdyni i Szczecinie, ale okazało się to niemożliwe z powodów prawnych i własnościowych.
 
- I dlatego decyzja, że wracamy do idei kolejnego terminalu zbożowego w Gdańsku. Nie będę się już wyzłośliwiał i wspominał - takiego powiem wprost - pajacowania niektórych naszych poprzedników, którzy obiecali jak zawsze gruszki na wierzbie, w tym przypadku zboże na wierzbie. A tutaj mamy już konkretne decyzje. Dla nas jest bardzo ważne, aby ta rezerwa w razie jakiś napięć na rynku dawała nam możliwość elastycznego działania. To, co najważniejsze: żeby państwo polskie miało do swojej dyspozycji terminal zbożowy - podkreślił premier.

Odpowiedzialność za budowę terminala zbożowego, a następnie jego zarządzanie, powierzono spółce Port Gdańsk Eksploatacja z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG)
Dobre wyniki polskich portów

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podkreślił, że dziś polskie porty są w dobrej kondycji finansowej.
 
- Porównując rok do roku zwiększamy ich dochodowość netto od 17 do 25 procent. Musimy iść krok dalej i zainwestować w te obszary, które są niezbędne zapewnienia bezpieczeństwa. W tym miejscu powstanie nowy, całkowicie polski terminal zbożowy o bardzo dużej przepustowości i zdolnościach przeładunkowych - poinformował Dariusz Klimczak.

Z kolei Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, podkreślił, że inwestycja w Gdańsku została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się w branży morskiej.

- Widzimy, że w ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże. To inwestycja w kierunku budowy bezpieczeństwa żywnościowego naszego kraju – dodał.

Gdańsk kibicuje inwestycji w porcie

Obecna na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, zapewniła, że nowa inwestycja Portu Gdańsk może liczyć na pełne wsparcie ze strony miasta.   
- Choć miasto Gdańsk jest mniejszościowym udziałowcem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, to dziękuję za postrzeganie tego, że port jest absolutnie częścią miasta. I to nie jest jedyna inwestycja, przy której ta współpraca jest ważna z punktu widzenia miasta - dodała Aleksandra Dulkiewicz.  
Szczegóły inwestycji w gdańskim porcie

Port Gdański Eksploatacja (PGE) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
 
- Wartość całego projektu inwestycyjnego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi, powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji - informuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.

Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.


Tagi:
źródło: