| Autor: redakcja

Sytuacja producentów trzody chlewnej na dynamicznie zmieniającym się rynku wieprzowym

Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego zakończyła cykl szkoleń dla hodowców trzody chlewnej prowadzony w ramach projektu pt. „Jakość i optymalizacja przyszłością produkcji polskiej trzody chlewnej” finansowanego z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Sytuacja producentów trzody chlewnej na dynamicznie zmieniającym się rynku wieprzowym

Z resztą dla rynku konsumenta, certyfikowana, rozpoznawalna, jakość staje się preferencją dla wyboru zakupu produktu. Wprawdzie, jak wynika z badań Eurobarometru (2017r.), 75% konsumentów akceptuje wyższe ceny za produkty wysokiej jakości, jednak oczekuje, że nie będą one wyższe niż 15% w stosunku do produktów konwencjonalnych. Stąd, coraz więcej sprzedawców zadaje pytanie o przynależność producenta do systemu jakości produkcji (np. BeterLeven, QAFP). Cecha taka jest wręcz wymagana przez eksporterów żywności. Jakość postrzegana jest przy tym, nie tylko jako bezpieczeństwo, czy szczególne cechy składu. To również, warunki utrzymania zwierząt, czy kwestie bezpieczeństwa produkcji w stosunku do środowiska naturalnego. Takie kompleksowe postrzeganie jakości, stanowi dodatkowe wyzwanie dla producenta, zwłaszcza po stronie nakładów inwestycyjnych. Konieczność ciągłego unowocześniania środków produkcji, jest zresztą na stałe wpisana w zrównoważoną produkcję zwierzęcą. Ciężko ją realizować, przy niepewnych warunkach ekonomicznych, których labilność może stanowić ogromne zagrożenie dla kredytobiorców. Na rynkach europejskich, gdzie produkcja wieprzowiny zdominowana jest przez potężne firmy, nie ma tego rodzaju ryzyka. W takim starciu, krajowe gospodarstwa rodzinne są raczej bez szans na równorzędną walkę rynkową. Dlatego koniecznym jest wypracowanie nowej koncepcji, strategicznych rozwiązań strukturalnych dla krajowego sektora produkcji wieprzowiny.

Materiał powstał w ramach projektu „Jakość i optymalizacją przyszłością produkcji polskiej trzody chlewnej” finansowanego z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.


Tagi:
źródło: