- System monitorowania drogowego przewozu towarów chroni tym samym zarówno dostawcę jak i odbiorcę – tłumaczy Dariusz Szczekocki, dyrektor ds. kluczowych klientów firmy Swimer z Torunia, największego polskiego producenta zbiorników na paliwo.
Â
Bazy paliwowe musiały w związku z tym na nowo opomiarować i zalegalizować swoje zbiorniki, handlujący paliwem musieli na nowo uzyskać koncesje.
Â
Powyższe przepisy nie dotyczą jednak rolników będących ryczałtowcami. W konsekwencji tej informacji wielu rolników, choć od blisko siedmiu lat obowiązuje przepis dotyczący właściwego magazynowania paliwa kupionego na własne potrzeby, nie miało pewności czy ciąży na nich obowiązek przechowywania oleju napędowego w dwupłaszczowych zbiornikach.
Â
Jednakże rolnik prowadzący działalność rolniczą, jeśli nie prowadzi jednocześnie działalności gospodarczej nie może być uznany za podmiot odbierający, w rozumieniu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.
Â
Powyższa informacja Ministra nie zezwoliła jednak na bezpośrednią dystrybucję paliwa do ciągnika czy samochodu osobowego, bo nie jest to zgodne z warunkami koncesji i z przepisami, które nakazują przechowywanie paliwa w zbiornikach spełniających wymogi bezpieczeństwa. W efekcie, dostawcy paliwa nie mogą rolnikom dostarczać paliwa, jeśli ci nie mają takich zbiorników.
Â
Zbiornik do przechowywania paliw płynnych klasy III – oleju napędowego  na potrzeby własne użytkownika, o którym mowa, należy sytuować z zachowaniem następujących odległości:
-
10m od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej;
-
5m od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej;
-
3m od linii energetycznej o napięciu znamionowym nieprzekraczającym 1kV;
-
5m od linii energetycznej powyżej 1kV, lecz nieprzekraczającej 15kV;
-
10m od linii energetycznej powyżej 15 kV, lecz nieprzekraczającej 30kV;
-
15m od linii powyżej 30 kV, lecz nieprzekraczającej 110 kV.
Czytaj dalej na następnej stronie...