Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło ceny, by konkurować z dużymi sieciami stacji. Wspomniane rabaty obowiązują do końca wakacji, ale zdziwiłbym się gdyby państwowy przecież PKN Orlen nie przedłużył akcji promocyjnej do czasu wyborów.
Ceny średnie paliw w detalu: 30-08-2023 / zmiana tygodniowa:
• Pb98: 7,26 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l (+3 gr/l);
• ON: 6,49 zł/l (+4 gr/l);
• LPG: 2,76 zł/l (+1 gr/l).
Ceny w hurcie są stabilne w sierpniu, ale mocno wzrosły miesiąc wcześniej. Wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał niskie poziomy cen na sieci własnych stacji. Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw są od dawna zerowe lub wręcz ujemne.
Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Diesel kosztuje na stacjach o 16% mniej niż przed rokiem, ale cena detaliczna Pb95 jest już nieco wyższa do tej z końca sierpnia 2022 roku, a w hurcie paliwo to kosztuje o 25 gr/l więcej niż rok temu.
Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.
Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o średnio 1,37 zł/l (Pb-95) i 1,13 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilkanaście groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o ok. 8% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 - 30.08.2023).
W połowie 35-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 6 gr/l (1 gr/l tydzień wcześniej) i 1 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to minus 1 gr/l).
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Docierają sygnały od hurtowników, że Orlen każe sobie w ostatnich dniach doliczać marże (przynajmniej w przypadku ON) do oficjalnej ceny hurtowej. Sprawia to, że hurtowi dostawcy paliw oferują teraz ON po cenie wyższej od tej obowiązującej na większości stacji.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.
Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi po 15 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.