Kategorie
Zobacz również tu
-
Stosuj bezpiecznie środki ochrony roślin
2024-11-18 -
Wrześniowy skup mleka
2024-11-18 -
Ceny serów w Polsce (3.11.2024)
2024-11-18
Poznaj produkty
-
AGREGAT UPRAWOWY Z WAŁEM DOCISKOWYM 2,1 M
2013-12-29 -
Ciągnik Steyr Multi
2020-04-14 -
Kocioł KOSTRZEWA TWIN BIO LUXURY NE 12 KW
2020-04-23
Wspólna inicjatywa KIB i KRIR na rzecz włączenia biodiesla do paliwa rolniczego
Krajowa Izba Biopaliw wspólnie z największą organizacją rolniczą - Krajową Radą Izb Rolniczych, wystąpiła z wnioskiem do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego o zainicjowanie zmian legislacyjnych w ustawie z dnia 10 marca 2006 r.
Dotychczasowe przepisy ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - zgodnie z samą nazwą aktu prawnego - nie przewidywały możliwości ubiegania się przez rolników o zwrot podatku akcyzowego zawartego w innym rodzaju paliwa niż normatywny olej napędowy. W kontekście biopaliw rozwiązanie takie podyktowane było preferencyjnym ich opodatkowaniem, ponieważ w trakcie funkcjonowania programu „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw” stawka podatku akcyzowego na biodiesla wynosiła 1 grosz/litr, zatem nie było uzasadnienia dla zwrotu podatku akcyzowego. W związku z zakończeniem pomocy z dniem 30 kwietnia br. sytuacja ta uległa zmianie, dlatego Krajowa Izba Biopaliw wspólnie z największą organizacją reprezentującą producentów rolnych tj. Krajową Radą Izb Rolniczych wystąpiła w do ministra rolnictwa Marka Sawickiego z inicjatywą rozszerzenia przepisów ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (potocznie zwana ustawą o paliwie rolniczym) o biodiesel.
100% biodiesel jest obecnie mało
popularny z uwagi na niewielką liczbę samochodów osobowych i flot
pojazdów użytkowych, których zasilanie jest możliwe tym paliwem z
technicznego punktu widzenia. Inaczej kwestia ta wygląda w przypadku
maszyn rolniczych, w szczególności starszych modeli ciągników, które z
powodzeniem zasilane mogą być czystymi estrami lub ich domieszkami
większymi niż w normatywnym ON, jednakże popyt na paliwo wśród
producentów rolnych determinowany jest przede wszystkim możliwością
skorzystania z omawianego zwrotu podatku akcyzowego od zakupionego oleju
napędowego. W praktyce producenci rolni częstokrotnie kupują biodiesla
po wyczerpaniu przysługującego im limitu zakupu paliwa rolniczego. W
przypadku nowych maszyn rolniczych coraz więcej producentów proponuje
ciągniki i kombajny o potwierdzonych w kartach specyfikacji technicznych
możliwościach zasilania na biodiesel. Maszyny takie znajdziemy w
ofertach handlowych takich firm jak Case New Holland, Valtra, John
Deere, Massey Ferguson, Same Dautz-Fahr czy Fendt.
Wsparcie w wysokości 0,85 zł/litr
powoduje, że po uzyskaniu zwrotu akcyzy finalna cena płacona przez
rolnika za paliwo, biorąc za przykład średnią cenę ON na dzień 1 czerwca
br. tj. 5,00 złotych/litr, wynosi ostatecznie 4,15 złotych/litr. Tego
samego dnia średnia cena B100 na stacjach wyniosła 4,46 złotych/litr,
zatem w przypadku zakupu tego paliwa przez rolnika i w dalszej
konsekwencji uzyskania zwrotu podatku akcyzowego, ostateczna cena
wyniosłaby 3,61 zł/litr. Biorąc zatem pod uwagę fakt, że do każdego
hektara użytku rolnego przysługuje zwrot podatku akcyzowego od 86 litrów
zakupionego paliwa rolniczego, w przypadku gospodarstwa średniej
wielkości takie włączenie B100 umożliwi rolnikowi zaoszczędzenie
dodatkowej kwoty w wysokości nawet kilku tysięcy złotych. Różnice w
cenie zakupu klasycznego oleju napędowego i czystego biodiesla podlegają
oczywiście rynkowym wahaniom, jednak zwracając uwagę na kształtowanie
się cen hurtowych paliw dostrzegalna jest stabilizacja na korzyść B100.
Rozszerzenie zatem pojęcia „paliwo rolnicze” na biokomponenty stanowiące
samoistne biopaliwa to bezpośrednie korzyści finansowe dla rolników,
które nie należy jednakże ograniczać do redukcji samego kosztu zakupu
paliwa potrzebnego do prowadzenia produkcji. Produkcja biokomponentów
jest ściśle powiązana z rynkiem rolnym z uwagi na wykorzystywany
surowiec tj. nasiona rzepaku w przypadku estrów i zboża przeznaczane do
wytwarzanie bioetanolu. Zwiększenie popytu na biopaliwa wśród samych
rolników jest więc rozwiązaniem łańcuchowym wpływającym na stabilizację i
wzrost cen surowca rolniczego.
Również w kontekście konieczności
realizacji przez koncerny naftowe Narodowego Celu Wskaźnikowego, który
na 2011 roku ustalony został na poziomie 6,2% wartości energetycznej
ogólnej ilości paliw transportowych wprowadzonych na rynek krajowy,
wzrost popytu na biodiesel to krok w kierunku ekonomizacji tego
obowiązku. Idąc dalej, zwiększenie popytu na czysty biodiesel to szansa
na większe niż dotychczas wykorzystanie dostępnych mocy wytwórczych
polskich biokomponentów w realizacji NCW, które w przypadku estrów
metylowych wyniosło w 2010 roku jedynie nieco ponad 40%. Podkreślenia
wymaga również fakt, iż dotychczasowa kwota środków budżetowych
przeznaczonych na realizację pomocy dla rolników w postaci paliwa
rolniczego nie ulegnie zwiększeniu. Jedynym elementem, jaki zmieniłoby
wprowadzenie w życie sugerowanego przez Krajową Izbę Biopaliw i Krajową
Radę Izb Rolniczych rozwiązania, to struktura zużycia oleju napędowego w
stosunku do biodiesla w produkcji rolniczej, ze wszelkimi wymienionymi
już powyżej korzyściami, rozszerzając je o równie istotny aspekt
środowiskowy związany z redukcją emisji gazów cieplarnianych
pochodzących z rolnictwa.