Ocena ta wykazała, że nawet niewielkie kwoty na przedsiębiorstwo mogą przełożyć się na potencjalnie znaczne skumulowane kwoty i prowadzić do bardzo nierównego rozkładu przyznanych łącznych kwot. W związku z tym ważne jest zapewnienie ograniczonego łącznego efektu pomocy de minimis. Znaczne zwiększenie pułapu mogłoby także stać w sprzeczności z celem procesu unowocześniania polityki pomocy państwa, jakim jest zagwarantowanie skutecznego wykorzystywania ograniczonych zasobów publicznych na rzecz „dobrej pomocy” i przyczynienie się do realizacji celów strategii „Europa 2020”.
Na obecnym etapie podniesienie pułapu pomocy de minimis nie wydaje się być zatem uzasadnione, lecz Komisja nadal oczywiście analizuje tę kwestię w ramach procesu przeglądu, który obejmuje ocenę skutków.
Inne proponowane zmiany
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem de minimis państwa członkowskie mogą wybrać między prowadzeniem centralnego rejestru wszystkich środków de minimis a stosowaniem systemu deklaracji, opartego wyłącznie na informacjach przekazanych przez przedsiębiorstwo. Brak ogólnego zestawienia pomocy de minimis przyznanej w państwie członkowskim jest źródłem poważnych słabości obecnego systemu monitorowania, w szczególności ponieważ organy przyznające pomoc nie są w stanie sprawdzić przestrzegania pułapu pomocy. Ponadto brak danych bardzo utrudnia Komisji ustalanie odpowiedniej wysokości pułapu i związanych z nim warunków, jako że dane są niezbędne do oceny potencjalnych szkodliwych skutków środków pomocy de minimis. Szczególnie ważne do oceny skumulowanych skutków pomocy de minimis są dane zagregowane. Komisja uważa zatem rejestr pomocy de minimis za niezbędne narzędzie gwarantujące, że żaden środek pomocy de minimis nie ma wpływu na konkurencję. W projekcie proponuje się stopniowy proces wprowadzania takiego rejestru, dając państwom członkowskim dość długi okres przejściowy na jego utworzenie. Poza tym, w odpowiedzi na ponawiane wnioski zainteresowanych stron, projekt znacząco wyjaśnia i upraszcza przepisy, a tym samym znacznie zmniejsza obciążenia administracyjne związane z niewielkimi środkami pomocy. Pokazuje to, że nawet bez zmiany pułapu nowe rozporządzenie de minimis może przynieść cenne wyjaśnienia i uproszczenia. Przykładowo:
-
W przypadku pożyczek poniżej 1 mln EUR na okres do pięciu lat projekt przewiduje, że obliczanie ekwiwalentu dotacji brutto na podstawie odpowiedniej stopy referencyjnej nie jest konieczne.
-
Jeśli chodzi o definicję „przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji” – które muszą pozostać wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia o pomocy de minimis – projekt opiera się tylko na kryteriach, które łatwo ocenić.
-
Zgodnie z przyjętym w 2012 r. specjalnym rozporządzeniem o pomocy de minimis dla dostawców usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym skreślony został specjalny, niższy pułap w transporcie drogowym osób, ponieważ sektor ten nie jest już zdominowany przez małe przedsiębiorstwa.
Droga do nowego rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis
Projekt będzie omawiany z państwami członkowskimi na posiedzeniu Komitetu Doradczego i jest przedmiotem konsultacji społecznych trwających do dnia 23 maja 2013 r. Jak przewidziano w podstawie prawnej rozporządzenia o pomocy de minimis, Komisja przygotuje następnie drugi projekt przeznaczony do publikacji w Dzienniku Urzędowym, który będzie ponownie omawiany z państwami członkowskim na posiedzeniu Komitetu Doradczego i będzie przedmiotem konsultacji społecznych.
Przyjęcie nowego rozporządzenia przewiduje się na koniec 2013 r.