Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Reflektor przedni H4 ze zlączem AMP
2011-12-14 -
Reflektory drogowe halogenowe RE0591
2011-12-14 -
Klatki dla cieląt
2013-07-31 -
Pług jednobelkowy Agro-Lift
2020-07-17 -
OVERUM - pługi
2014-09-15 -
Ciągnik Steyr EXPERT CVT Agropartner
2020-07-17
Eksport mięsa drobiowego z Polski wzrósł do 390 tys. ton
Mięso drobiowe z Polski cieszy się cały czas sporym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych. Wskazują na to dane MRiRW mówiące o 15 proc. zwyżce eksportu nieprzetworzonego mięsa drobiowego w I połowie br. do poziomu 390 tys. t – zauważa Bank BGŻ BNP Paribas.
Eksport mięsa drobiowego
Warto zaznaczyć, że w obrębie roku zmieniła się dynamika sprzedaży na rynek wspólnotowy i rynki pozaunijne. Te ostatnie stanowią aktualnie siłę napędową dla wzrostu polskiego eksportu. Jak wynika z danych Eurostat, w I połowie roku sprzedaż polskiego surowca na rynkach pozaunijnych była o 41 proc. większa niż przed rokiem. Jest to wyższa dynamika niż notowana w 2014 r., tj. 31 proc. Przede wszystkim dotyczy to rynków afrykańskich, w tym Beninu, który pełni rolę portu przesyłowego, jak również Chin i Hongkongu. Natomiast tempo dynamik sprzedaży na rynek unijny, w I poł. br. wyhamowało do 10 proc. w stosunku do 18 proc. odnotowanych w 2014 r.
Zwiększając wywóz Polska umacnia swoją pozycję jako jednego z czołowych unijnych dostawców nieprzetworzonego mięsa drobiowego na rynek globalny. Niemniej jednak, obecnie jest to trzecia pozycja z 13 proc. udziałem w unijnej sprzedaży mięsa drobiowego na rynki trzecie. Wciąż jednak Polska znajduje się za Francją z 24 proc. i Holandią z 20 proc. udziałem w unijnej wysyłce. Jednakże systematycznie maleje ten dystans.
Jest to możliwe z uwagi na mniejszą w I poł. roku o 10 proc. sprzedaż drobiu na rynki pozaunijne z Holandii w ujęciu rocznym, a także zaledwie o 4 proc. zwyżką odnotowaną we Francji. Na tym tle Polska wyróżnia się szczególnie wysoką dynamiką. Zdaniem ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas, jeśli taka sytuacja w handlu pozaunijnym utrzyma się w następnych miesiącach br., pozycja polskich eksporterów i producentów drobiu powinna być coraz mocniejsza.