• „Art. 15zq. 1. Osobie:
1) prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, zwanej dalej „osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą",
2) wykonującej umowę agencyjną, umowę zlecenia, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowę o dzieło, zwane dalej „umową cywilnoprawną” przysługuje świadczenie postojowe, jeżeli nie podlega ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu”.
• „Art. 15zzb. 1. Starosta może, na podstawie zawartej umowy, przyznać przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników w rozumieniu art. 15g ust. 4 zdanie pierwsze oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19”.
• „Art. 31zp. 1. Wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek, o których mowa w art. 31zo, należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., zwany dalej „wnioskiem o zwolnienie z opłacania składek”, płatnik składek przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie później niż do dnia 30 czerwca 2020 r.”.
• „Art. 31zs. 1. W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność i osób z nimi współpracujących oraz duchownych, jeżeli przepisy uzależniają prawo lub wysokość świadczeń z ubezpieczeń społecznych od opłacenia składek, składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 31zo, zwolnione z obowiązku ich opłacania traktuje się jak składki opłacone”.
Informujemy, iż beneficjent poddziałania 6.2, zgodnie ze specustawą antykryzysową, będzie miał możliwość zwolnienia z opłacania składek do ZUS nadal bowiem będzie podlegał ubezpieczeniu społecznemu i zwolnienie z obowiązku ich płacenia będzie traktowane jako opłacanie składek, zatem warunek określony w § 16 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego nadal będzie spełniany.
Jednocześnie należy pamiętać o tym, iż zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego inwestycji w środki trwałe oraz inne środki związane z działalnością pozarolniczą nie finansuje się z innych środków publicznych. Zatem w przypadku skorzystania z przywilejów jakie daje specustawa antykryzysowa należy pamiętać o tym, iż koszty ubezpieczenia i świadczeń uzyskanych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników w zakresie w jakim zostały dofinansowane na mocy specustawy antykryzysowej nie mogą podlegać wsparciu w ramach premii, gdyż byłoby to podwójne finansowanie ze środków publicznych.