Przejdź do litery
Zobacz aktualności
Zobacz produkty
Wyszukaj termin związany z rolnictwem
Dożynki
Dodano: 2011-02-25
Dożynki, Święto Plonów – ludowe święto połączone z obrzędami dziękczynnymi za ukończenie żniw i prac polowych. W czasach przedchrześcijańskich – etniczne święto słowiańskie, przypadające na równonoc jesienną (23 września).
Zwyczaj ten, praktykowany przez Słowian i plemiona bałtyckie, w różnych stronach Polski określany był jako wyżynki, obrzynki, wieniec, wieńcowe, okrężne. Na Śląsku opolskim nazywane żniwniok[1]. Obrzęd dożynek prawdopodobnie związany był pierwotnie z kultem roślin i drzew, potem z pierwotnym rolnictwem. Wraz z rozwojem gospodarki folwarczno-dworskiej w XVI wieku dożynki zagościły na dworach majątków ziemskich. Urządzano je dla żniwiarzy (służby folwarcznej i pracowników najemnych) w nagrodę za wykonaną pracę przy żniwach i zebrane plony[2].
Dawne zwyczaje dożynkowe
Tradycyjnie dożynki obchodzone były w pierwszy dzień jesieni. Święto poświęcone było tegorocznym zbiorom zbóż w czasie którego dziękowano bogom za plony i proszono o jeszcze lepsze w przyszłym roku.
Dożynkom towarzyszyły różne praktyki i do niedawna zachowane zwyczaje związane np. z ostatnią garścią, kępą lub pasem niezżętego zboża, które po żniwach czas jakiś pozostawiano na pustym już polu dla ciągłości urodzaju. Pozostawione na polu kłosy zwano przepiórką (na Mazowszu i Podlasiu), perepełką (na kresach wschodnich), brodą (we wschodniej części Mazowsza), kozą (w Małopolsce), pępem lub pępkiem (w poznańskiem); zwano je także wiązką, wiązanką lub garstką. Ścinane były uroczyście przez najlepszego kośnika, po czym wręczane były najlepszym żniwiarkom do uplecenia wieńca.
Niemniej ważny był ostatni zżęty snop zboża, który w celu udekorowania (zwyczaj ten na przełomie XVIII i XIX wieku niemal całkowicie zastąpił przybyły z Niemiec zwyczaj dekorowania choinki) przechowywano do Święta Godowego. W wielu regionach przyszłoroczny siew rozpoczynano z ziarna pozyskanego z tegoż właśnie snopa.
Obchody dożynek rozpoczynały się wiciem wieńca, z pozostawionych na polu zbóż, z kiści czerwonej jarzębiny, orzechów, owoców, kwiatów i kolorowych wstążek. Wieńce dożynkowe miewały zwykle kształt wielkiej korony lub koła. W przeszłości umieszczano w nich także żywe (z czasem sztuczne) koguty, kaczęta lub małe gąski, bo miało to zapewniać piękny i zdrowy przychówek gospodarski.
Wieniec dożynkowy nazywany bywał "plonem" bo też i uosabiał wszystkie zebrane plony oraz urodzaj. Niosła go na głowie lub wyciągniętych rękach najlepsza żniwiarka, czasami z pomocą parobków i innych żeńców. Za nią postępował orszak odświętnie ubranych żniwiarzy, niosących na ramionach przybrane kwiatami, wyczyszczone kosy i sierpy.
Wieniec niesiono do poświęcenia do kościoła, a następnie ze śpiewem w uroczystym pochodzie, udawano się do dworu lub do domu gospodarza dożynek. Wieniec dożynkowy przechowywany był w stodole do kolejnego roku, do nowego siewu. Wykruszone z niego ziarna wsypywano do worków z ziarnem siewnym. W czasie dożynek organizowano biesiady z poczęstunkiem i tańcami, dawniej poprzedzane rytualnymi obrzędami i modlitwami.
U schyłku XIX wieku, wzorem dożynek dworskich, zaczęto urządzać dożynki chłopskie, gospodarskie. Bogaci gospodarze wyprawiali je dla swych domowników, rodziny, parobków i najemników. W okresie międzywojennym zaczęto organizować dożynki gminne, powiatowe i parafialne. Organizowały je lokalne samorządy i partie chłopskie, a przede wszystkim koła Stronnictwa Ludowego, Kółka Rolnicze, Kościół, często także i szkoła. Dożynki w tamtych czasach były manifestacją odrębności chłopskiej i dumy z przynależności do rolniczego stanu. Towarzyszyły im wystawy rolnicze, festyny i występy ludowych zespołów artystycznych[2].
PRL
Po II wojnie światowej gospodarzami dożynek byli zwykle
przedstawiciele władz administracyjnych i różnych szczebli, (od
gminnych do centralnych) i miały charakter polityczny, (wyrażały
poparcie dla ówczesnej władzy i polityki rolnej). Zachowywano w
nich jednak elementy tradycyjne: uroczyste pochody z wieńcami i
pieśni; odbywały się na ogół w którąś z niedziel bliskich
równonocy jesiennej. Towarzyszyły im także różne festyny ludowe.
Gospodarzem dożynek centralnych (ogólnopolskich) zazwyczaj był I
sekretarz partii komunistycznej, wraz z nim celebrował tę
uroczystość przewodniczący Rady Państwa (do 1952 prezydent).
Dożynki w czasach PRL były ważnym przedsięwzięciem
propagandowym, mającym na celu podkreślenie siły tzw. "sojuszu
robotniczo-chłopskiego", ważnego elementu władzy
komunistycznej.
Wykorzystywano je także do innych celów
propagandowych: np. dożynki centralne obchodzone 11 września 1949
odbyły się na wrocławskim Psim Polu (przy nieistniejącej już ul.
Dożynkowej) wzbogacone były inscenizacją historyczną nawiązującą
do rzekomego wielkiego zwycięstwa średniowiecznego polskiego oręża
nad Niemcami – bitwy na Psim Polu.
Dożynki Centralne
-
1946 Opole
-
11 września 1949 odbyły się na wrocławskim Psim Polu
-
8 września 1968 Warszawa (na stadionie X-lecia), podczas których samospalenia dokonał Ryszard Siwiec
-
1971 Opole
-
1973 Białystok
-
1974 Poznań (na stadionie Warty)
-
7 września 1975 Koszalin
-
12 września 1976 Płock
-
11 września 1977 Leszno
-
10 września 1978 Olsztyn
Dożynki Centralne w literaturze
Tadeusz Konwicki we Wniebowstąpieniu opisuje Warszawę przed dożynkami[5].
Przebieg współczesnych dożynek
Po 1980 r. dożynki zmieniły swój charakter, pozostając świętem
rolników o charakterze dziękczynnym (religijnym) i odbywają się
na Jasnej Górze. Odbywają się także Dożynki prezydenckie w
Spale.
Obecnie uroczystości dożynkowe mają zarówno religijny
jak i ludowy charakter, powiązany z zabawą z okazji zakończenia
zbiorów. Oczywiście podziękowania za plony składane są z reguły
chrześcijańskiemu Bogu i Matce Bożej, rzadziej słowiańskim bogom
- co nadal kultywują mniejszości wyznaniowe odwołujące się do
etnicznych wierzeń Słowian.
Ceremoniom dożynkowym przewodniczą Starosta i Starościna
dożynkowi. Najpierw wnoszone są wieńce dożynkowe wykonane z
kłosów zbóż, owoców, warzyw, polnych kwiatów. Następnie
Starosta i Starościna wręczają bochen chleba upieczonego z mąki
pochodzącej z ostatnich zbiorów Gospodarzowi dożynek.
Gospodarzem najczęściej jest kapłan, a w przypadku dożynek świeckich przedstawiciel lokalnej administracji państwowej bądź samorządowej. Następnie składane są symboliczne dary z najnowszych plonów, przetwory mięsne, owoce - często stanowią one wystawę osiągnięć lokalnych rolników. W przypadku kiedy uroczystość ma charakter religijny, odprawiany jest obrzęd liturgiczny. Dożynki kończy najczęściej festyn ludowy.
Zwyczajem stały się tez ostatnio liczące wielu uczestników pielgrzymki chłopskie do miejsc kultu religijnego, zwłaszcza do sanktuariów maryjnych, a w tym do sanktuarium na Jasnej Górze w Częstochowie. Tu odbywają się największe i najbardziej uroczyście obchodzone uroczystości dożynkowe. Uczestniczą w nich tłumy pielgrzymów i delegacje rolnicze z całej Polski, w tradycyjnych strojach z darami z płodów ziemi, z wieńcami i chlebami upieczonymi z mąki pochodzącej z tegorocznych zbiorów.
Przypisy
-
↑ 2,0 2,1 Barbara Ogrodowska 2004. Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne. Warszawa: Muza SA, ISBN 83-7200-947-3
Źródła
-
Barbara Ogrodowska 2004. Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne. Warszawa: Muza SA, ISBN 83-7200-947-3
-
Obrzędy Śląska opolskiego
Źródło Wikipedia
Tagi powiązane z tym hasłem:
rolnictwo, dożynki, encyklopedia rolnicza, święto plonów, żniwa