MRiT o planowaniu przestrzennym na obszarach wiejskich

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130; dalej upzp), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

MRiT o planowaniu przestrzennym na obszarach wiejskich
Poprzez gminne akty planowania przestrzennego należy rozumieć plan ogólny gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz uchwałę ustalającą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Należy podkreślić, że żaden organ centralny nie ma prawa ingerować we władztwo planistyczne gminy.

Pragnę poinformować, że Ministerstwu Rozwoju i Technologii znane są przedstawione w piśmie problemy dotyczące funkcjonowania zabudowy zagrodowej obok zabudowy mieszkaniowej. W celu wyeliminowania dalszego pogłębiania się opisanych problemów podjęto działania z zakresu planowania przestrzennego ograniczające negatywne wzajemne oddziaływania powyższych przeznaczeń. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1688) wprowadziła do systemu planowania nowy akt planowania przestrzennego, jakim jest plan ogólny gminy. Gmina poprzez władztwo planistyczne ustala strefy planistyczne w planie ogólnym gminy oraz ustala przeznaczenia terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Aktami wykonawczymi do upzp w zakresie powyższych dokumentów jest rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów (Dz. U. poz. 2758), rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 22 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów (Dz. U. poz. 1775) – dalej rozp. PO oraz rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. poz. 2404) – dalej rozp. MPZP.

Pragnę podkreślić, że powyższe rozporządzenia w zakresie wyznaczenia stref planistycznych i określania przeznaczeń są ze sobą powiązane. Załącznik nr 1 do rozp. PO zawiera charakterystykę stref planistycznych, która obejmuje symbol, nazwę strefy planistycznej, profil funkcjonalny strefy planistycznej oraz minimalny udział powierzchni biologicznie czynnej. W każdej strefie planistycznej profil funkcjonalny obejmuje tereny określone w ramach profilu funkcjonalnego podstawowego (profil podstawowy określa zamknięty, jednolity dla całego kraju katalog terenów dla danej strefy) oraz może obejmować tereny określone w ramach profilu funkcjonalnego dodatkowego (tereny wymienione w profilu dodatkowym dla danej strefy w planie ogólnym wybiera się w zależności od potrzeb). Profil podstawowy i dodatkowy obejmuje tereny wskazane w tabeli oraz odpowiadające im tereny klas niższego poziomu, określone w załączniku nr 1 do rozp. MPZP.W celu zobrazowania funkcjonujących zależności pomiędzy rozporządzeniami
przedstawiam poniższe przykłady:
  • jeżeli plan ogólny gminy ustali na danym obszarze strefę wielofunkcyjną z zabudową zagrodową (SZ), to jej profil podstawowy wskazuje możliwość przeznaczania terenu w planach miejscowych lub określenia funkcji w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na teren zabudowy zagrodowej, teren produkcji w gospodarstwach rolnych, teren akwakultury i obsługi rybactwa, teren komunikacji, teren zieleni urządzonej, teren ogrodów działkowych, teren infrastruktury technicznej (z zastrzeżeniem, że teren infrastruktury technicznej dotyczy terenów telekomunikacji lub innych terenów infrastruktury technicznej o powierzchni nie większej niż 5000 m2). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozp. PO dla strefy wielofunkcyjnej z zabudową zagrodową można wskazać z profilu dodatkowego teren wielkotowarowej produkcji rolnej, teren rolnictwa z zakazem zabudowy, teren biogazowni, teren usług, teren zieleni
    naturalnej, teren lasu, teren wód.
    Chciałbym zaznaczyć, że określając np. teren komunikacji w strefie wielofunkcyjnej z zabudową zagrodową planu ogólnego wskazujemy szeroki katalog terenów klas niższego poziomu z załącznika nr 1 do rozp. MPZP, w tym między innymi teren komunikacji drogowej publicznej (w tym teren autostrady, teren drogi ekspresowej, teren drogi głównej ruchu przyspieszonego itd.), teren komunikacji drogowej wewnętrznej, teren komunikacji pieszo-rowerowej (w tym teren komunikacji pieszej, teren komunikacji
    rowerowej) itd..
    Należy podkreślić, że strefa ta nie dopuszcza lokalizacji takich przeznaczeń jak zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub wielorodzinna, więc już na etapie planu ogólnego gminy jest możliwość rozdzielania przeznaczeń rolniczych od mieszkaniowych.
  • jeżeli plan ogólny gminy ustali na danym obszarze strefę produkcji rolniczej (SR), to jej profil podstawowy wskazuje możliwość przeznaczania terenu w planach miejscowych lub określenia funkcji w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na teren produkcji w gospodarstwach rolnych, teren wielkotowarowej produkcji rolnej, teren akwakultury i obsługi rybactwa, teren komunikacji, teren ogrodów działkowych, teren infrastruktury technicznej (z zastrzeżeniem, że teren infrastruktury technicznej dotyczy terenów telekomunikacji lub innych terenów infrastruktury technicznej o powierzchni nie większej niż 5000 m2).
    Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozp. PO dla strefy produkcji rolniczej można wskazać z profilu dodatkowego teren rolnictwa z zakazem zabudowy, teren biogazowni, teren elektrowni słonecznej, teren elektrowni wiatrowej, teren elektrowni wodnej, teren zieleni, urządzonej, teren zieleni naturalnej, teren lasu, teren wód.
  • Chciałbym zaznaczyć, że określając teren w danej strefie planu ogólnego, zarówno w profilu podstawowym, jak i dodatkowym wskazujemy szeroki katalog terenów klas niższego poziomu z załącznika nr 1 do rozp. MPZP.
    Należy podkreślić, że strefa ta, podobnie jak strefa wielofunkcyjna z zabudową zagrodową nie dopuszcza lokalizacji takich przeznaczeń jak zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub wielorodzinna, więc już na etapie planu ogólnego gminy jest możliwość rozdzielania wspomnianych przeznaczeń.
  • jeżeli plan ogólny gminy ustali na danym obszarze strefę otwartą (SO), to jej profil podstawowy wskazuje możliwość przeznaczania terenu w planach miejscowych lub określenia funkcji w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na teren rolnictwa z zakazem zabudowy, teren lasu, teren zieleni naturalnej, teren wód teren komunikacji, teren ogrodów działkowych, teren infrastruktury technicznej (z zastrzeżeniem, że teren infrastruktury technicznej dotyczy terenów telekomunikacji lub innych terenów infrastruktury technicznej o powierzchni nie większej niż 5000 m2). Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozp. PO dla strefy otwartej można wskazać z profilu dodatkowego teren elektrowni wiatrowej, teren elektrowni słonecznej, teren elektrowni geotermalnej, teren elektrowni wodnej, teren biogazowni, teren zieleni urządzonej. Należy podkreślić, że strefa ta, podobnie jak powyższe strefy nie dopuszcza lokalizacji takich przeznaczeń jak zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub wielorodzinna, więc już na etapie planu ogólnego gminy jest możliwość rozdzielania wspomnianych przeznaczeń.
  • jeżeli plan ogólny gminy ustali na danym obszarze strefę wielofunkcyjną z zabudową mieszkaniową wielorodzinną (SW), strefę wielofunkcyjną z zabudową mieszkaniową jednorodzinną (SW to ich profile podstawowe i dodatkowe nie wskazują możliwości przeznaczania terenu w planach miejscowych oraz w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na tereny związane z prowadzeniem gospodarstw rolnych, w tym na tereny zabudowy zagrodowej, więc już na etapie planu ogólnego gminy jest możliwość rozdzielania wspomnianych przeznaczeń.
Pragnę podkreślić, że plan ogólny gminy będzie nie tylko wiązał ustalenia planu miejscowego, ale jego ustalenia będą warunkowały również wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wspomniane decyzje będą wydawane w zgodności z ustaleniami planu ogólnego gminy wyłącznie na obszarach uzupełnienia zabudowy, jeżeli gmina taki obszar ustali (obszar uzupełnienia zabudowy jest elementem fakultatywnym planu ogólnego gminy). Sposób wyznaczania obszaru uzupełniania zabudowy zapewnia ochronę gruntów przed nadmierną i rozproszoną zabudową, w tym przeciwdziała rozlewaniu się miejscowości.

W związku z powyższym gmina poprzez władztwo planistyczne ma możliwość ustalenia w planie ogólnym gminy w jakim kierunku dany obszar ma się rozwijać i poprzez określenie stref planistycznych ograniczyć negatywne oddziaływanie poszczególnych przeznaczeń. Sporządzenie planu ogólnego gminy jest procesem trudnym jeśli chodzi o rozdzielenie obszarów o funkcji rolniczej od obszarów mieszkaniowych z uwagi na rozwój zabudowy mieszkaniowej na terenach wiejskich lub licznych przekształceniach zabudowy zagrodowej w zabudowę mieszkaniową z uwagi na przebranżowienie mieszkańców oraz zmniejszenie liczby osób prowadzących działalność rolniczą przy zwiększaniu areału gospodarstw. Chciałbym poinformować, że w celu rozdzielenia omawianych funkcji gmina może wykorzystać etap badania uwarunkowań, w tym weryfikację liczby prowadzonych gospodarstw rolnych na terenie gminy oraz etap związany z partycypacją społeczeństwa w sporządzaniu dokumentu (wnioski, konsultacje, uwagi), podczas którego społeczność ma możliwość określenia swoich zamierzeń związanych z określonym obszarem.

Odnosząc się do prośby uwzględnienia izb rolniczych jako organów uzgadniających akty planowania przestrzennego pragnę poinformować, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii nie planuje zmian legislacyjnych w zakresie rozszerzenia katalogu organów uzgadniających akty we wspomnianym zakresie. Należy podkreślić, że przy sporządzaniu planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się uwarunkowania rozwoju przestrzennego gminy, w szczególności znajdujące się na obszarze gminy grunty rolne stanowiące użytki rolne klas I-III. Pragnę podkreślić, że w ramach procedury organem opiniującym plan ogólny gminy jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi w zakresie kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej i rozwoju produkcji rolniczej, a w ramach sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego występuje się o zgodę na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, jeżeli wymagają tego przepisy. Chciałbym dodać, że w ramach procedury organy takie jak Izby Rolnicze mają możliwość składania wniosków i uwag do projektów planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, co może wspomóc gminy przy podejmowaniu decyzji w zakresie planowania przestrzennego w gminach.


Tagi:
źródło: