| Autor: redakcja1

W sezonie 2016/17 z Polski wyeksportowano prawie 20% więcej zbóż niż sezon wcześniej

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów podawanych przez Sparks Polska, eksport zbóż z kraju w sezonie 2016/17 wyniósł 6,18 mln t, czyli o 0,94 mln t (18%) więcej niż w sezonie poprzednim. Oznacza to, że wzrost eksportu zagospodarował ponad połowę wzrostu krajowej produkcji zbóż z 2016 r. (+1,85 mln t).

W sezonie 2016/17 z Polski wyeksportowano prawie 20% więcej zbóż niż sezon wcześniej
Co interesujące, w minionym sezonie wyraźnie zmieniła się struktura towarowa eksportu. Nadal największy udział w wywozie zbóż miała pszenica, ale wzrosło znaczenie kukurydzy. Jej eksport wyniósł aż 1,39 mln t wobec 0,54 mln t w sezonie 2016/17. Zbliżony poziom (1,35 mln t) notowano jedynie w sezonie 2012/13, w pozostałych eksport nie przekraczał 1,0 mln t.
 
Jak zauważają eksperci Banku BGŻ BNP Paribas, w analizowanym okresie wzrósł też eksport pszenicy, ale dynamika zmian była mniej spektakularna niż w przypadku kukurydzy. Według danych Ministerstwa Finansów jej sprzedaż zagraniczna sięgnęła 3,96 mln t, czyli była o 0,52 mln t (15%) wyższa niż sezon wcześniej. Warto jednak zauważyć, że zbiory pszenicy w 2016 r. były mniejsze wobec 2015 r. – według GUS o 1,3 mln t, wynosząc 10,8 mln t. Tym samym udział eksportu w produkcji wzrósł do 37% wobec 31% w sezonie 2015/16. Zmiany w sprzedaży zagranicznej były wynikiem niskich zbiorów pszenicy ogółem w Unii Europejskiej, w tym głównie we Francji (czołowego unijnego eksportera), słabego złotego, a także wysokiego popytu ze strony Afryki Północnej, gdzie zbiory również nie były udane.
 
W odróżnieniu od dwóch wcześniej omówionych rodzajów zbóż, eksport żyta, jęczmienia, owsa i pszenżyta w sezonie 2016/17 znacznie się skurczył. Żyta za granicę sprzedano 324 tys. t, czyli o 34% mniej niż w sezonie 2015/16 i to pomimo większych zbiorów (według GUS), zaś pszenżyta 354 tys. t, mniej o 31% w relacji rocznej.
 
Eksport jęczmienia i owsa wyniósł zaledwie odpowiednio 74 tys. t i 78 tys. t i był o 56% i 8% mniejszy niż rok wcześniej.
 
W minionym sezonie ponownie wzrosło znaczenie transportu morskiego w handlu zagranicznym polskimi zbożami. Według wstępnych danych MF oraz obliczeń Sparks, udział transportu morskiego w eksporcie sięgnął 64% podczas gdy w sezonie 2015/16 było to około 57%. Zmiana ta była przede wszystkim wynikiem wysokiego eksportu pszenicy na odległe rynki. Prawie 81% tego zboża sprzedanego poza granicami Polski, opuściło nasz kraj za pośrednictwem portów morskich. Niemniej, w ubiegłym sezonie transport morski miał duże znaczenie także w przypadku kukurydzy – jego udział w eksporcie ogółem wyniósł prawie 50%, podczas gdy sezon wcześniej było to 24%.
 


Tagi:
źródło: