Rumunia w najbliższym czasie podwoi swoje zdolności tranzytowe zboża z Ukrainy — z 2 mln ton miesięcznie do 4 mln ton — poinformował minister transportu i infrastruktury Rumunii Sorin Grindianu.
Należy zauważyć , że przewidziano w tym celu trasy morskie i kolejowe. Według Grindyanu kanał Sulyn jest jedyną alternatywą dla transportu morskiego.
Obiecał "zoptymalizować" - w ramach unijnego projektu o wartości 18 mln euro - wykorzystanie Kanału Sulyńskiego, na którym znajdują się porty Ukrainy nad Dunajem.
W perspektywie średnioterminowej minister Grindianu mówi o inwestycji w wysokości 1 miliarda euro w połączenie kolejowe portu w Konstancy oraz o większych inwestycjach w projekty infrastruktury drogowej i kolejowej, które są kluczowe dla powojennej odbudowy Ukrainy.
10 sierpnia 2023 r. Ukraina ogłosiła nowe tymczasowe trasy dla statków handlowych płynących do/z ukraińskich portów Morza Czarnego, ale zagrożenie zbrojne i zagrożenie minowe ze strony Federacji Rosyjskiej utrzymują się na wszystkich trasach.
źródło: Gospodarz.pl/WGT S.A./Andrzej Bąk foto:
Gospodarz.pl/MP