Programy urzędowych badań kontrolnych pasz są opracowywane, zatwierdzane, a następnie przekazywane do wdrożenia we wszystkich państwach członkowskich UE. W świetle obowiązujących przepisów każde państwo członkowskie UE zobowiązane jest do opracowania jednego, spójnego programu kontrolnego, niezależnie od struktury organizacyjnej i ilości służb nadzoru funkcjonujących w danym kraju.
Â
Kontrole urzędowe obejmują co najmniej systematyczną kontrolę dokumentacji, wyrywkową kontrolę identyfikacyjną oraz, w stosownych przypadkach, kontrolę bezpośrednią.
Â
Kontrola produktów pochodzących z krajów trzecich dla pasz, które nie są pochodzenia zwierzęcego dokonywana przez państwa członkowskie polega na regularnej kontroli pasz niepochodzących od zwierząt importowanych do UE. Kontrole te mogą być przeprowadzane na każdym etapie dystrybucji towarów: przed dopuszczeniem do swobodnego obrotu lub po nim (na przykład u importera), w czasie ich przetwarzania lub w punkcie sprzedaży detalicznej.
Â
Czynności kontrolne przeprowadzane przez granicznego lekarza weterynarii obejmują kontrolę dokumentów, oraz w uzasadnionych przypadkach, kontrolę tożsamości i fizyczną towaru. Kontrola fizyczna polega m.in. na ocenie organoleptycznej towaru oraz w uzasadnionych przypadkach na pobraniu próbek i przeprowadzeniu badań laboratoryjnych.
Â
W 2014 roku graniczni lekarze weterynarii na polskich przejściach granicznych pobrali w sumie 11 próbek importowanego z Ukrainy zboża, zgodnie z planem urzędowej kontroli pasz, w kierunku obecności m.in. GMO, pestycydów, salmonelli, mikotoksyn. W 2015 roku pobrano 9 próbek, w 2016 roku (do dnia 31 października) 15 próbek. Wszystkie wyniki ww. badań były zadowalające. Kontrole zbóż paszowych w ostatnich latach nie wykazały więc poważnych uchybień.
Czytaj dalej na następnej stronie...