Od 15 kwietnia do 14 lipca najwięcej środków w ramach świadczeń postojowych trafiło do osób z województwa mazowieckiego (352,6 tys. na kwotę 688,1 mln zł), śląskiego (256 tys. na kwotę 501,5 mln zł) i małopolskiego (241,3 tys. na kwotę 471,8 mln zł).
- Wypłaciliśmy ponad 2,2 mln świadczeń postojowych dla prowadzących działalność i osób wykonujących umowy cywilnoprawne na kwotę 4,3 mld złotych. Wnioski są rozpatrywane na bieżąco tak, aby pieniądze były wypłacane jak najszybciej i tym samy trafiały do osób, które znalazły się w trudnej sytuacji spowodowanej przez pandemię koronawirusa – wskazuje prof. Gertruda Uścińska.
Świadczenie postojowe może być wypłacane nie więcej niż trzy razy. Warunkiem otrzymania postojowego kolejny raz jest złożenie oświadczenia przedsiębiorcy lub zleceniobiorcy, że sytuacja materialna, wykazana we wcześniejszym wniosku, się nie poprawiła. Ocenia to sam wnioskodawca.
Wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do ZUS najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.
Od 24 czerwca wnioski o wsparcie z ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, w tym wnioski o świadczenie postojowe, można składać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE).
Na naszej stronie internetowej zamieszczona jest instrukcja, w jaki sposób krok po kroku założyć konto na PUE. Osoby, które nie mają dostępu do internetu mogą założyć profil na PUE w placówce ZUS. W zakładaniu profili na PUE pomagają pracownicy Zakładu.
Coraz więcej osób korzysta z PUE. Od marca do czerwca założono ponad 600 tys. profili. Można tu więc mówić o rekordowych przyrostach, dlatego, że dotychczas przybywało przeciętnie 60–70 tys. nowych użytkowników miesięcznie. Łącznie klienci ZUS założyli już blisko 4,5 miliona profili na PUE.
Złożenie wniosku drogą elektroniczną pozwala uniknąć błędów. Elektroniczne wnioski są automatycznie wypełniane danymi osoby, która je składa. System pilnuje, aby niezbędne informacje zostały wypełnione. Nie pozwala na przekazanie błędnego formalnie lub niekompletnego wniosku.