UNIWERSAL to system nadwozi wymiennych, gdzie jedno podwozie ramowe może obsługiwad kilka różnych nadwozi. Zestaw składa się z podwozia ramowego oraz nadwozi – skrzyni ładunkowej, zbiornika asenizacyjnego, skrzyni typu Mulda, rozsiewacza wapna, nawozów, piasku i soli, platformy do siana i słomy oraz rozrzutnika obornika.
Prezentowany podczas targów rozrzutnik obornika powstał we współpracy z firmą Meteltech z Mirosławca. Obie firmy współpracowały już przy systemie UNIWERSAL. W ofercie dostępne było już wcześniej nadwozie typu skrzynia ładunkowa (popularna przyczepa DB10000), wyprodukowane przez firmę z Mirosławca.
Transport intermodalny wkracza do rolnictwa
Znane od dawna w transporcie drogowym, kolejowym i morskim rozwiązania nadwozi wymiennych maja coraz większe zastosowanie w technice rolniczej. System nadwozi wymiennych to zestaw kilku nadbudów, które można w ciągu kilku minut przełożyc na specjalnie przygotowanym do nich podwoziu. Obecnie firma Pomot oferuje sześd różnych nadwozi wymiennych. Chociaż¿ w gospodarstwie rolnym za zastosowaniem nadwozi wymiennych przemawiają inne względy niż w transporcie drogowym, to za wszystkim jak zwykle stoi ekonomia. Niektóre urządzenia pracujące w gospodarstwie rolnym chociaż są niezbędne, wykorzystuje sie je sporadycznie (sezonowo).
System Uniwersal daje duże oszczędności finansowe już podczas zakupu. Z obliczeo wynika, że udział podwozia w koszcie wyprodukowania całej Przyczepy czy maszyny rolniczej może wynosid od 50 aż do 70% wiec widad tu jakie oszczędności wchodzą w grę. Właściciel gospodarstwa kupuje tylko jedno podwozie składające sie z ramy z zaczepem transportowym i zestawem jezdnym oraz kilka nadwozi. Nadwoziem może byd skrzynia ładunkowa, zbiornik asenizacyjny, rozrzutnik obornika i inne. Operator nakłada na podwozie nadwozie, które w danym momencie potrzebuje. Dalsze oszczędności finansowe wynikają z taoszej eksploatacji. Ograniczenie ilości podwozi w gospodarstwie do jednego sprawia, że jest ono intensywniej wykorzystywane, wymaga mniej zabiegów obsługowo – konserwacyjnych, a nadwozia parkujące na placu zajmują mniej miejsca niż tradycyjne maszyny.