Polskie produkty żywnościowe były dobre jakościowo i atrakcyjne cenowo
Rozwój polskiego eksportu był w dalszym ciągu wspierany utrzymaniem konkurencyjności cenowej i jakościowej oferowanych produktów żywnościowych szczególnie na rynku UE oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty rolno-spożywcze.
Równocześnie generowanym wpływom ze sprzedaży zagranicznej produktów rolno-spożywczych sprzyjała postępująca dywersyfikacja eksportu na rynki pozaunijne oraz umiejętność dostosowywania przez eksporterów oferty asortymentowej do specyficznych wymagań konsumentów zagranicznych.
Nasz eksport okazał się odporny na kłopoty gospodarcze w Niemczech
W 2023 r. eksport żywności z Polski był odporny na słabe wyniki gospodarcze Niemiec, które są największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych.
Wzrost wartości eksportu rolno-spożywczego w 2023 r. był jednak mniej dynamiczny niż w roku 2022, z powodu notowanych spadków cen na międzynarodowym rynku żywnościowym, co przełożyło się na niższe ceny transakcyjne w handlu zagranicznym.
Umocnienie złotego i liberalizacja handlu z Ukrainą były niekorzystne dla naszego eksportu
Równocześnie tendencje do aprecjacji złotego wobec euro, miały negatywny wpływ na konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych na rynku UE.
Nie bez znaczenia dla polskiego eksportu w 2023 r. była liberalizacja handlu z Ukrainą wprowadzona pod koniec maja 2022 r., czego skutkiem była większa podaż na rynku unijnym ukraińskich produktów rolno-spożywczych, stanowiących konkurencję cenową dla produktów krajowych.Mimo rekordowego importu, dodatnie saldo wymiany handlowej było rekordowo wysokie.
Mimo rekordowego importu, dodatnie saldo wymiany handlowej było rekordowo wysokie
Jednocześnie import towarów rolno-spożywczych do Polski wyniósł 33,2 mld EUR (152 mld zł) i był o 3% wyższy niż przed rokiem.
Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 18,6 mld EUR (85 mld zł) i było o 19% wyższe niż w 2022 r.