| Autor: redakcja1

Produkty polskie w sklepach

MRiRW wyjaśnia niejasności w kwestii wprowadzenia obowiązku tworzenia w sklepach wielkopowierzchniowych stoisk zawierających wyłącznie produkty spożywcze pochodzące z Polski.

Produkty polskie w sklepach

Niezależnie od przepisów unijnych Polska podejmowała i obecnie również prowadzi działania legislacyjne zmierzające do opracowania rozwiązań w zakresie przedstawiania konsumentom informacji o pochodzeniu surowców rolnych możliwych do wprowadzenia na poziomie krajowym.

Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie polskich konsumentów krajowymi produktami spożywczymi oraz konieczność oznakowania tych produktów tak, aby były łatwo zauważalne w sklepach, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało przepisy umożliwiające producentom podawanie dobrowolnej informacji „Produkt polski”. Przepisy w tej sprawie zostały wdrożone ustawą z dnia 4 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych (Dz.U. z 13.12.2016, poz. 2007) i zaczęły obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r. Pozwalają one na wyróżnianie na rynku wyprodukowanych w Polsce surowych produktów rolnych oraz przetworzonych z krajowych surowców, poprzez oznakowanie ich informacją „Produkt polski” bądź znakiem zawierającym taką informację. Znak ten dzięki prostej grafice nawiązującej do flagi polskiej jest łatwo zauważalny dla konsumentów, którzy właśnie odniesienie do polskiego pochodzenia traktują jako kryterium zakupu produktu.

Należy podkreślić, że stosowanie tego znaku nie wymaga żadnej rejestracji, nie powoduje dodatkowych kosztów, a grafika jest możliwa do pozyskania ze strony www.minrol.gov.pl.

Wskazać należy także, że od 2018 r. obowiązuje w Polsce wymóg dotyczący podawania kraju pochodzenia dla sprzedawanego „na wagę” świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, owiec, kóz i drobiu (kaczki, gęsi, kury, indyki). Przepis ten stanowi uzupełnienie przepisów unijnych wymagających podawania informacji o pochodzeniu dla ww. rodzajów mięsa sprzedawanego w opakowaniach.

Zauważyć należy również, że w maju 2019 r. weszły w życie przepisy nakładające obowiązek przekazywania konsumentom informacji o państwie pochodzenia ziemniaków dostępnych w obrocie detalicznym (w tym również poprzez znakowanie wizerunkiem flagi tego państwa). Informacja jest wymagana zarówno w przypadku ziemniaków pakowanych (z wyłączeniem tych, których opakowania oznakowano logo „Produkt polski”) jak i sprzedawanych „na wagę”.

Ponadto, w trakcie procedowania jest projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w którym proponuje się uzupełnienie obowiązku oznakowania mięsa sprzedawanego bez opakowań informacją o jego państwie pochodzenia o wskazanie wizerunku flagi państwa pochodzenia. Aktualnie projekt znajduje się w notyfikacji.

Niezależnie od powyższego informuję, że mając na uwadze obecną trudną sytuację związaną z pandemią wirusa SARS-CoV-2 wystosowałem apel o zaangażowanie się w prowadzoną przez MRiRW kampanię informacyjną „Kupuj świadomie - Produkt polski”, której celem jest zwiększanie wiedzy Polaków nt. znaczenia świadomych decyzji zakupowych. Istotne jest, aby polskie społeczeństwo zrozumiało wagę i znaczenie własnych, podejmowanych codziennie decyzji zakupowych dla funkcjonowania gospodarki i wspierania krajowego rolnictwa. Materiały informacyjne i promocyjne do pobrania i wykorzystania znajdują się na stronie www.polskasmakuje.pl w zakładce Produkt Polski (https://www.polskasmakuje.pl/produkt-polski/)."



Tagi:
źródło: