Kategorie
Zobacz również tu
-
Ceny zbóż w kraju (8.12.2024)
2024-12-17
Poznaj produkty
-
Przyczepa rolnicza PRS-2/W 8 TON- WIELTON
2016-05-12 -
Folia ogrodnicza perforowana
2013-01-29 -
Traktorek Yanmar FX215D 4x4
2011-12-19 -
Przyczepa Kurier10 -do zwierzat
2016-05-12 -
Schładzalniki zamknięte typu DF 95L
2013-01-24
Czas na zmianę opon na zimowe. Zobacz na co zwrócić uwagę przy ich zakupie?
Robi się coraz chłodniej. Kiedy rano ruszamy do pracy temperatura wynosi mniej niż 7 st. C. To sygnał, że oponom letnim kończy się przyczepność, a zaczyna się przyczepność oponom zimowym. Zwłaszcza kiedy bardzo często droga jest mokra. To czas, w którym serwisy wulkanizacyjne mają coraz więcej pracy. Część kierowców posiada jeszcze egzemplarze z zeszłego roku, jednak duża część z nich kupi całkowicie nowy komplet opon. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, na co należy zwracać uwagę przy zakupie nowych opon.
Zakup opon samochodowych
Przede wszystkim kupowana opona musi być nieużywana. Nie oznacza to jednak, że powinna być wyprodukowana np. w ubiegłym miesiącu. Pamiętajmy, że kilkuletnia, ale nieużywana opona jest tak dobra, jak całkowicie nowa. Czynnikiem wpływającym na jej zmiany jest eksploatacja, a nie czas magazynowania – opona starzeje się dopiero podczas użytkowania. Jednak warunkiem zachowania wszystkich właściwości opony jest jej odpowiednie przechowywanie. Zmiany fizyko-chemiczne spowodowane są rozgrzewaniem w trakcie jazdy, napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon. Warto pamiętać, że opona rozgrzana do 60°C starzeje się 60 razy szybciej niż opona magazynowana nawet przy temp. 25°C.
- Opona wyprodukowana kilka lat temu, ale nieużywana i odpowiednio przechowywana to w pełni wartościowy produkt. Przy zakupie nowych opon powinniśmy zwracać uwagę na wiele innych istotnych kwestii – zaznacza Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Nasze bezpieczeństwo zależy bezpośrednio od odpowiedniego doboru opon a nie od daty produkcji. Jak podkreślali eksperci Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego oraz Instytutu Transportu Samochodowego nowa opona wyprodukowana w 2013 roku niczym nie ustępuje tej wyprodukowanej w 2015. Opona to bułka ze z góry określonym terminem przydatności. Dlatego przy zakupie nowych opon trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na ich rozmiar wraz z indeksami nośności i prędkości czy homologacją europejską. Opony trzeba dopasować do swoich preferencji i sposobu jazdy, w czym pomogą m.in. dane na etykietach energetycznych. Zawsze jednak warto skonsultować się z pracownikami dobrych serwisów wulkanizacyjnych.
Rozmiar i indeksy
Rozmiar opon musi być dostosowany do wymogów producenta samochodu, który bierze pod uwagę wszystkie osiągi oraz parametry auta. Informacja ta znajduje się w instrukcji obsługi pojazdu. Elementy składające się na rozmiar opony to jej szerokość (np. 195), wysokość profilu (np. 65), średnica osadzenia (np. R15) oraz indeksy nośności i prędkości (91T). Indeksy – nośności (np. 91) i prędkości (np. T) – muszą być dostosowane do danego samochodu, ponieważ mają bezpośredni wpływ na charakterystykę opony i jej zachowanie na drodze.
Opony ze zbyt małym indeksem nośności czy prędkości bezpośrednio stwarzają zagrożenie na drodze, gdyż nie są w stanie przenieść obciążeń i prędkości, jakie przewidział producent auta. Opony takie nieprawidłowo się odkształcają i zużywają, mają gorszą przyczepność na drodze oraz częściej ulegają uszkodzeniom.
Czytaj dalej na następnej stronie...