Warszawa w kolejnym badaniu notuje wzrost – od 2013 roku, w którym zajmowaÅ‚a 43 miejsce, stale poprawia swojÄ… lokatÄ™ i obecnie zajmuje 36 miejsce. PoprawÄ™ zanotowaÅ‚y również miasta australijskie: Sydney wyprzedziÅ‚o Nowy Jork (4 miejsce), odzyskujÄ…c pozycjÄ™ w czoÅ‚owej trójce, a Melbourne wskoczyÅ‚o na 7 miejsce, wyprzedajÄ…c Amsterdam (8 miejsce) i Berlin (10 miejsce).
Badanie ocenia siłę i atrakcyjność wizerunku każdego miasta, będąc syntetyczną miarą powstającą w oparciu o s ześć składowych:
-
Ogólne postrzeganie miasta (miÄ™dzynarodowy status i pozycja miasta)
-
Miejsce (ocena położenia i skomunikowania)
-
Ogólne warunki życia (m.in. koszty zakwaterowania i standard usÅ‚ug publicznych)
-
Ludzie (populacja – przyjazność, różnorodność kulturowa, poczucie bezpieczeÅ„stwa)
-
Puls miasta (interesujące działania, w jakich można uczestniczyć)
-
Potencjał miasta (możliwości zarobkowe, edukacyjne).
CBISM wykazuje również niestabilność wizerunku miast w oparciu o markÄ™ narodowÄ…. Niektóre miasta osiÄ…gajÄ… gorsze wyniki wizerunkowe niż pozycja danego kraju w tegorocznym rankingu Nation Brands IndexSM. PrzykÅ‚adem jest np. Berlin, który z trudem utrzymaÅ‚ miejsce w Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówce miast.
- Wydaje siÄ™ to nieco zaskakujÄ…ce, biorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, że Niemcy jako kraj, uplasowaÅ‚y siÄ™ na 1 miejscu w rankingu 2017 Nation Brands Index, majÄ…c najbardziej stabilny wizerunek wÅ›ród wszystkich badanych krajów – komentuje Vadim Volos, Senior VP dziaÅ‚u Social and Strategic Research i szef projektu CBI w GfK.
– Pokazuje to, że miasta nie mogÄ… opierać siÄ™ na marce narodowej, ale muszÄ… dbać również o wÅ‚asny, unikatowy wizerunek.
W pierwszej poÅ‚owie rankingu dominujÄ… miasta zachodnioeuropejskie i kulturowo anglosaskie. Również w poprzednich latach te miasta zyskiwaÅ‚y lepsze oceny w skali Å›wiatowej niż miasta kulturowo zwiÄ…zane ze wschodem. W roku 2017 zauważalna jest jednak pozytywna zmiana w przypadku wielu miast, które nie sÄ… ograniczone swoim poÅ‚ożeniem czy stopniem rozwoju. PrzykÅ‚adem jest Tokyo, które jest jednym z nielicznych miast niezachodnich plasujÄ…cych siÄ™ w pierwszej poÅ‚owie rankingu. Po spadku zanotowanym w 2013 roku, dwa kolejne badania CBISM wykazaÅ‚y, że Tokyo odbudowaÅ‚o i wzmocniÅ‚o swój wizerunek. W najnowszym badaniu CBISM 2017 Tokyo notuje najwyższy wzrost wskaźnika oceny (+1,79), plasujÄ…c siÄ™ na 11 miejscu wraz z Vancouver, przed Madrytem, BarcelonÄ…, Waszyngtonem, Toronto i Wiedniem.