Skala zanieczyszczenia powietrza uzależniona jest także od lokalnych uwarunkowań związanych z gęstością zabudowy, ukształtowaniem terenu i warunkami klimatycznymi. Szczególne znaczenie ma nieodpowiednie planowanie przestrzenne, przyczyniające się do blokowania naturalnych korytarzy napowietrzających w centrach miast.
Poprawa jakości powietrza w krajowych dokumentach strategicznych
Większość kierunków działań określonych w KPOP znalazło swoje odzwierciedlenie w przyjętych 25. kwietnia 2017 r. przez Radę Ministrów rekomendacjach, przygotowanych przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów – tzw. Program pt. „Czyste powietrze”.
Ministerstwo Środowiska zaproponowało również wprowadzenie działań na rzecz poprawy jakości powietrza do nowej, kluczowej dla rozwoju Polski „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, która została przyjęta przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 r.
Z kolei potrzeba ograniczenia emisji z transportu drogowego znalazła się w Planie Rozwoju Elektromobilności „Energia dla Przyszłości”, który został przyjęty przez Radę Ministrów 16 marca 2017 r.
Elektromobilność sposobem na czystsze powietrze
- Problem zanieczyszczenia powietrza wynika także z emisji spalin przez środki komunikacji. Dlatego konieczne jest zwiększenie liczby ekologicznych pojazdów osobowych i autobusów w polskich miastach – zauważył wiceminister środowiska Paweł Sałek.
W ramach działań na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce resort środowiska przeznaczy m.in. ponad 2 mld zł na zakup ok. tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych. Środki zapewni NFOŚiGW w ramach Programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju „Bezemisyjny Transport Publiczny” (BTP).
źródło: Gospodarz.pl/ Ministerstwo Środowiska foto:
pixabay.com