Współpraca z MRPiPS
Na wniosek Ministra Środowiska NFOŚiGW podjął współpracę z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jej celem jest przeszkolenie pracowników socjalnych Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej m.in. ws. możliwości pozyskania środków na wymianę przestarzałych urządzeń grzewczych. W ramach pierwszej tury, w szkoleniach uczestniczyło 321 pracowników socjalnych MOPS oraz pracowników urzędów wojewódzkich z 16 województw.
Monitoring jakości powietrza
Za monitoring jakości powietrza w Polsce odpowiada – nadzorowany przez Ministerstwo Środowiska – Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Zgodnie z aktualnym Programem Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2016-2020 na bieżąco realizuje on zadanie polegające na rozwoju sieci pomiarowych. GIOŚ zaplanował także zakup dodatkowych 426 sztuk urządzeń, w tym 20 szt. stacji mobilnych. Dotychczas zakupionych zostało 25 sztuk urządzeń pomiarowych, w tym 16 pyłomierzy, które zostały już przekazane do 16 wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska.
Poziomy alarmowe i informowania dla pyłu PM10
Prawodawstwo unijne (dyrektywa 2008/50/WE) przewiduje poziomy alarmowe ze względu na ochronę zdrowia ludzi wyłącznie dla trzech substancji tj. dwutlenku azotu, dwutlenku siarki oraz ozonu. Nie przewiduje natomiast poziomu alarmowego dla pyłu PM10. Poszczególne państwa członkowskie, jeżeli podejmują taką decyzję, ustalają go indywidualnie.
Wprowadzony w Polsce, nieobligatoryjny w prawie UE, poziom alarmowy i informowania dla pyłu PM10 ma na celu ochronę zdrowia ludzkiego. Poziom alarmowy dla pyłu PM10 wynosi300 µg/m3, a poziom informowania dla pyłu PM10 to 200 µg/m3.
W Polsce istnieje obowiązek podejmowania działań zaradczych już w przypadku stwierdzenia ryzyka przekroczenia nie tylko poziomu alarmowego i informowania, ale nawet w przypadku ryzyka przekroczenia poziomu dopuszczalnego i docelowego. Dla pyłu PM10 wynosi on 50 µg/m3 (wartość średniodobowa) – jest to wartość jednakowa dla wszystkich państw Unii Europejskiej. Działania zaradcze są podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach planów działań krótkoterminowych, przyjmowanych w drodze uchwały sejmiku województwa.
Czytaj dalej na następnej stronie...