Wzmocnienie pozycji odbiorcy końcowego na rynku energii
Minister Energi opracował i skierował do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne wzmacniającej ochronę i pozycję konsumenta energii elektrycznej na rynku.
Kolejne dyrektywy rynkowe UE kładły i kładą co raz silniejszy nacisk na rozdzielenie działalności polegającej na dystrybucji energii elektrycznej od sprzedaży tej energii oraz na prawo odbiorcy do wyboru sprzedawcy z poszanowaniem zasady ochrony interesów odbiorców końcowych oraz równoprawnego traktowania stron umowy.
Ja wynika z przeprowadzonej przez Ministra Energii oceny funkcjonowania obecnych regulacji nadal obserwowana jest nierównowaga stron ze szkodą dla konsumenta. By powyższemu, negatywnemu zjawisku zapobiec projektowana regulacja wprowadza odpowiednie narzędzia pozwalające Prezesowi URE na ingerencję w relacje ukształtowane z pokrzywdzeniem jednej ze stron.
W tym celu Prezes URE będzie mógł z urzędu lub na wniosek strony, w drodze decyzji, zmienić treść umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii elektrycznej zawartej pomiędzy sprzedawcą a operatorem systemu dystrybucyjnego lub operatorem systemu przesyłowego w przypadkach uzasadnionych koniecznością:
-
zapewnienia ochrony interesów odbiorców końcowych lub
-
równoważenia interesów stron tej umowy, lub
-
rozwoju konkurencji, w tym umożliwienia korzystania przez odbiorców końcowych z uprawnień, o którym mowa w art. 4j ust. 1 ustawy –Prawo energetyczne.
Prezes URE zatwierdzi instrukcję tylko wtedy jeżeli spełnia ona wymagania określone w ustawie, równoważy interesy użytkowników systemu oraz nie stanowi zagrożenia dla rozwoju konkurencji na rynku energii elektrycznej lub gazu ziemnego.
Eliminacja praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów na detalicznym rynku energii elektrycznej
W ramach przepisów procedowanego projektu nowelizacji ustawy prawo energetyczne, Prezes URE będzie mógł również cofnąć koncesję w przypadku wydania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (zwany dalej „Prezesem UOKiK”) wobec przedsiębiorstwa energetycznego decyzji o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Prezes UOKiK ma kompetencje m.in., do prowadzenia postepowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz komunikatami Prezesa URE, na przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na działalność określoną w przepisach ustawy - Prawo energetyczne ciążą obowiązki wynikające z warunków udzielonej koncesji oraz przepisów prawa, w tym przestrzegania chronionych prawem interesów odbiorców, w tym poprzez udzielanie odbiorcom końcowym pełnych, rzetelnych i wyczerpujących informacji dotyczących ich uprawnień i obowiązków. W świetle powyższego, koncesjonariusz nie powinien stosować praktyk powodujących wprowadzenie odbiorców w błąd co do ich uprawnień lub obowiązków.
Wzmocnienie powyższych rozwiązań przepisami umożliwiającymi cofnięcie koncesji przez Prezesa URE w przypadku praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów pozwoli na skuteczną realizację obowiązków przez regulatora, równoważenie pozycji przedsiębiorcy i konsumenta energii, a także skuteczną eliminację patologii na rynku detalicznym energii elektrycznej i gazu.
Czytaj dalej na następnej stronie...