Z prognoz ekspertów z Brukseli wynika, że nadchodzące lata będą dla europejskich producentów i przetwórców mięsa czasem stabilnego rozwoju. Między innymi dzięki podbojowi rynków trzecich. A jest na to szansa. Europejskie, w tym krajowe mięso, cieszy się w Azji coraz większym powodzeniem.
Krajowe firmy spożywcze szukają nowych rynków zbytu w całkiem odległych zakątkach globu. Teraz zmusza ich do tego recesja w Unii Europejskiej. Wzrost eksportu wołowiny i wieprzowiny z Polski jest możliwy przede wszystkim dzięki rosnącemu zainteresowaniu dostawami mięsa ze strony Turcji oraz Rosji. Czas na podbijanie rynku japońskiego, koreańskiego, chińskiego i wietnamskiego. Podczas Tragów w Ho Chi Minh City, krajowe stoiska wzbudzają ogromne zainteresowanie. UPEMI realizując kampanię „Tradycja, jakość i europejski smak”, podczas imprezy prezentuje odwiedzającym europejską ofertę mięsa wieprzowego i wołowego oraz wytworzonych z nich produktów.
-Zaplanowany jest cały szereg spotkań polskich przedsiębiorców z importerami, dystrybutorami i hurtownikami działającymi na rynku wietnamskim. Pobyt w Wietnamie ma również charakter informacyjny - promocyjny, przedstawiciele tego kraju chcą zdobyć więcej informacji o bezpieczeństwa i jakości produkcji mięsa w Unii Europejskiej, metod produkcji i technologii stosowanych w przemyśle mięsnym, jak również podstawowych codziennych praktyk funkcjonowania zakładów mięsnych we Wspólnocie. Odpowiadamy tu na wiele pytań, co mam nadzieję, przyniesie satysfakcjonujące efekty i oferty – przyznaje Agnieszka Różańska, dyr. ds. projektów międzynarodowych UPEMI.
Podczas targów, za działania na rzecz polsko-wietnamskich relacji biznesowych oraz owocną współpracę, UPEMI otrzymało tablicę pamiątkową z rąk ministra Nguyen Nam Hai oraz Nguyen Khac Luan, dyrektora generalnego Vinexad, organizatora imprezy.
Vietfood & Beverage to możliwość prezentacji najlepszego europejskiego mięsa, ale także okazja do nawiązania kontaktów między przedstawicielami polskich i wietnamskich firm. Podczas imprezy odbyła się konferencja prasowa z udziałem lokalnej prasy branżowej, podczas której mogli oni poznać perspektywy współpracy z krajami Unii Europejskiej oraz walory produktów europejskich, które znajdują coraz szerszych odbiorców w Wietnamie. Mieszkańcy Wietnamu mogą także poznać bliżej kuchnię europejską w mięsnej odsłonie dzięki prezentacjom w dwóch lokalnych restauracjach w ramach „Dni kuchni europejskiej”. Dania i pokazy przygotowane są przez polskich kucharzy.
W ubiegłym roku Wietnam został w statystykach sklasyfikowany na 59 pozycji pod względem wartości polskiego eksportu i na 33 pod względem wielkości importu z poszczególnych krajów. Polska odnotowała z tym krajem największe saldo ujemne w obrotach handlowych. Może się to jednak zmienić, ponieważ wzrasta zainteresowanie krajowych firm inwestowaniem na rynku wietnamskim. System dystrybucji towarów do Wietnamu jest wciąż słabo rozwinięty. Brakuje hurtowni, a towary rynkowe, w tym również importowane są najczęściej rozwożone po sklepach w małych partiach przez handlarzy. W tych warunkach eksport jest niezmiernie utrudniony. Może się to jednak zmienić, także dzięki obecności polskich przedstawicieli podczas targów. Być może szansę na tym rynku ma polski boczek czy żeberka, które są już rarytasem w Korei Południowej. Choć w tym kraju na stołach nadal królują owoce morza, coraz częściej pojawia się na nich również krajowe mięso. Na razie Korea Południowa jest jednym z głównych azjatyckich partnerów handlowych Polski w dziedzinie rolnictwa. Tylko w ubiegłym roku obroty handlowe artykułami rolno-spożywczymi naszego kraju z Republiką Korei wzrosły czterokrotnie.