Cena determinuje sprzedaż
Jak podkreśla, przy zakupie polski konsument zwraca uwagę w dużej mierze na ceny owoców. Jednak bardzo istotna jest również ich jakość.
– Jeżeli rozmawiamy o jakości bananów, mówimy przede wszystkim o ich czystości, czyli braku ewentualnych uszkodzeń i oznak chorobowych. Owoce mają być czyste, atrakcyjne pod względem wyglądu, na to patrzą przede wszystkim Polacy, ale to cena determinuje sprzedaż – mówi Bartosz Szatkowski.
Banany są jednym z dominujących produktów sprowadzanych do Polski z krajów regionu Ameryki Środkowej i Południowej. W okresie od stycznia do sierpnia br. import z tego regionu zwiększył się o 18,4 proc. z 2,06 mld euro do 2,44 mld euro. Udział tych krajów w przywozie wynosi nieco ponad 2 proc. Natomiast eksport polskich produktów do tych państw wyniósł blisko 1,75 mld euro, co daje zwyżkę o 40,8 proc. w ujęciu roku.
– Polska prowadzi współpracę handlową ze wszystkimi 33 krajami Ameryki Południowej, w szczególności mówimy o Ameryce Łacińskiej i krajach obszaru Pacyfiku. Poziom importu rokrocznie wzrasta, może odnotować stabilny wzrost. Produkty, które eksportujemy do krajów Ameryki Południowej, to przede wszystkim produkty technologiczne, czyli maszyny, urządzenia przemysłowe, również samochody. Produkty importowane to przede wszystkim produkty spożywcze: owoce świeże i przetworzone, owoce morza i ryby, ale także wysokie technologie – wyjaśnia Szatkowski.
Według danych Eurostatu, na rynki Unii Europejskiej z rynków pozaeuropejskich trafiło w 2014 roku ponad 5 mln ton bananów. Najważniejszymi dostawcami są Ekwador i Kolumbia odpowiednio z 1,47 mln i 1,08 mln ton.