Po wejściu po Unii Europejskiej polskie produkty żywnościowe zyskały bardzo dobrą markę na rynkach pozostałych państw. Stąd zwyżka sprzedaży tych przetworów z 3,5 mld EUR w 2004 r. do ponad 9 mld EUR w 2010 r. Jedyna przerwa w tendencji wzrostowej pojawiła się w kryzysowym 2009 r., kiedy w większości państw UE nastąpił mniejszy popytu na dobra konsumpcyjne, w tym także artykuły rolno-spożywcze.
Niemniej jednak czołowym unijnym odbiorcą polskich artykułów rolno-spożywczych są Niemcy. W 2010 r. wartość tego wywozu wyniosła 3 mld EUR, co stanowiło ponad 31% całej wysyłki tych produktów do krajów UE.
Zaraz za nimi znalazła się Wielka Brytania z udziałem prawie 10%. Awans tego kraju to niewątpliwie wynik dużej polskiej emigracji po otwarciu brytyjskiego rynku pracy już w pierwszym okresie członkostwa w UE.
Trzecim istotnym kierunkiem polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych są Czechy. W 2010 r. na ten kraj przypadło 8,6% wartości polskiej wysyłki do krajów Unii Europejskiej.
W towarowej strukturze polskiego wywozu artykułów rolno-spożywczych do krajów UE dominują mięso i podroby jadalne. W 2010 r. przypadło na nie prawie 19% całego eksportu omawianej grupy towarowej. Na drugiej pozycji znalazły się produkty mleczarskie, jaja ptasie, miód naturalny oraz inne produkty pochodzenia zwierzęcego, z udziałem 11,4%, a na trzeciej - różne przetwory spożywcze, w tym przede wszystkim sosy, buliony, zupy, koncentraty i lody, na które w 2010 r. przypadło 8% całego polskiego wywozu artykułów rolno-spożywczych.