Z danych GUS wynika, że od 2013 do 2016 roku miesiÄ™czne wydatki gospodarstw domowych na pizzÄ™ i inne póÅ‚produkty mÄ…czne wzrosÅ‚y o 20 proc. Jedna osoba w gospodarstwie przeznaczaÅ‚a okoÅ‚o 2,50 zÅ‚ miesiÄ™cznie na pizzÄ™ zamawianÄ… do domu oraz mrożonÄ…. W tym samym czasie miesiÄ™czne wydatki na makarony wzrosÅ‚y o ponad 5 proc. do okoÅ‚o 2,30 zÅ‚, zaÅ› wydatki ogóÅ‚em na pieczywo i produkty zbożowe zwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ zaledwie o 1,4 proc. do 41,90 zÅ‚ na osobÄ™.
Aż 96 proc. konsumentów siÄ™ga po pizzÄ™, przy czym 70 proc. spożywa jÄ… w domu (wedÅ‚ug badaÅ„ przeprowadzonych przez Instytut BadaÅ„ Pollster). GÅ‚ównie jest to pizza zamawiana w restauracji, z dowozem do miejsca zamieszkania. Zaledwie 10 proc. Polaków wybiera pizzÄ™ mrożonÄ… ze sklepu, zaÅ› 20 proc. z nich przygotowuje jÄ… samodzielnie.
– DzieÅ„ Pizzy jest dobrÄ… okazjÄ… do przyjrzenia siÄ™ zmianom preferencji Polaków w zakresie konsumpcji. PrzeciÄ™tne spożycie artykuÅ‚ów zbożowych w gospodarstwach domowych od koÅ„ca lat 90-tych sukcesywnie siÄ™ obniża, przy czym spadek byÅ‚ najbardziej widoczny w przypadku pieczywa i mÄ…ki. Niewiele jest innych produktów żywnoÅ›ciowych, których konsumpcja obniżyÅ‚a siÄ™ w wiÄ™kszym stopniu. Na tym tle pozytywnie wyróżnia siÄ™ makaron, pizza oraz w ostatnich latach kasza – jedyne kategorie w grupie produktów zbożowych, które zanotowaÅ‚y wzrost zakupów – Marta Skrzypczyk, ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGÅ» BNP Paribas.
Nadal stosunkowo maÅ‚o popularna wÅ›ród Polaków jest pizza mrożona – 45 proc. badanych przez GFK Polonia (Polska na widelcu 2014) deklaruje, że jej nie spożywa. Konsumenci, którzy siÄ™ na niÄ… decydujÄ…, robiÄ… to dość rzadko – zaledwie 12 proc. siÄ™ga po pizzÄ™ mrożonÄ… częściej niż raz w miesiÄ…cu.
Jednak, wedÅ‚ug danych Euromonitor, w ostatnich latach pizza mrożona byÅ‚a najszybciej rosnÄ…cym segmentem daÅ„ gotowych w Polsce. W latach 2010-2015 wartość jej sprzedaży rosÅ‚a o prawie 6 proc. rocznie, podczas gdy caÅ‚y rynek daÅ„ gotowych przyrastaÅ‚ o 2 proc. rocznie. Statystyczny Polak wydaÅ‚ w ubiegÅ‚ym roku na pizzÄ™ mrożonÄ… 5,7 zÅ‚, o ponad 2 zÅ‚ wiÄ™cej niż w 2010 roku. Rodzina skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z trzech osób w 2010 roku kupiÅ‚a niespeÅ‚na dwie pizze mrożone, a w 2016 roku pozwoliÅ‚a sobie jeszcze dodatkowo na póÅ‚ pizzy.
Niewykluczone, że wraz z dostosowywaniem produktu do nowych potrzeb konsumentów (np. pizza bezglutenowa), spożycie pizzy w Polsce bÄ™dzie jeszcze rosÅ‚o.