Makaron od dawna stanowił podstawę włoskiej kuchni, ale wygląda na to, że konsumenci z Italii mówią tej tradycyjnej potrawie „Pasta la Vista”. Z najnowszych badań wynika, że skumulowana roczna stopa wzrostu sprzedaży makaronu (ang. compound annual growth rate, CAGR) wyniosła w latach 2011–2015 –2%, a w 2016 r. wielkość jego sprzedaży spadła do 908 100 ton.
- Moda na diety bezglutenowe i niskowęglowodanowe oraz piętnowanie pszenicy jako przyczyny wielu problemów zdrowotnych, w tym tycia, przyczyniły się do stagnacji lub spadku sprzedaży makaronu na wielu ważnych rynkach. W rezultacie ta kategoria produktów spożywczych bardzo się zmieniła przez pięć ostatnich lat. Wersje niezawierające pszenicy, glutenu i przynoszące większe korzyści zdrowotne są teraz częścią standardowego asortymentu makaronów. Zapotrzebowanie konsumentów na naturalną, nieprzetworzoną żywność przyczyniło się do wzrostu popularności makaronów organicznych. To kolejna opcja, którą powinni teraz oferować producenci — wyjaśnia Jodie.
Dążąc do zmniejszenia ilości węglowodanów w diecie, niektórzy konsumenci zaczynają szukać ich zdrowszych zamienników. W Wielkiej Brytanii korzyści zdrowotne to czynnik brany pod uwagę przy zakupie makaronu przez 24% konsumentów. Co więcej, 22% konsumentów chętnie kupuje makaron ze starych odmian zbóż, a 30% — z warzyw.
Jeśli chodzi o rozwój nowych produktów, z danych wynika, że w Europie i USA najwięcej nowych produktów to makarony organiczne. W 2016 r. 28% wszystkich suchych makaronów wprowadzanych na rynek w tych regionach promowano jako organiczne, podczas gdy w regionie Azji i Pacyfiku do tej kategorii należał tylko co dziesiąty produkt (10%). Drugą co do popularności cechą nowych makaronów był brak alergenów albo ich niska lub obniżona zawartość (22% produktów w Europie i 20% w USA). W innych regionach dotyczyło to nieco ponad jednej dziesiątej nowości rynkowych (13% w regionie Azji i Pacyfiku oraz 12% w Ameryce Łacińskiej). Trzecią często podkreślaną cechą był brak zawartości glutenu: makarony bezglutenowe stanowiły 17% nowych makaronów na rynku w USA i 20% w Europie.
- W makaronach nowej generacji używa się wszelkiego rodzaju składników; najnowszym odkryciem są tu wodorosty. Stosuje się także fermentację opartą na zakwasie, dzięki czemu gluten znajdujący się w makaronach z pszenicy jest łatwiej trawiony — podsumowuje Jodie.
źródło: Gospodarz.pl/Mintel foto:
Gospodarz.pl