Miłość Włochów do makaronu słabnie

Makaron od dawna stanowił podstawę włoskiej kuchni, ale wygląda na to, że konsumenci z Italii mówią tej tradycyjnej potrawie „Pasta la Vista”. Z najnowszych badań wynika, że skumulowana roczna stopa wzrostu sprzedaży makaronu (ang. compound annual growth rate, CAGR) wyniosła w latach 2011–2015 –2%, a w 2016 r. wielkość jego sprzedaży spadła do 908 100 ton.

Miłość Włochów do makaronu słabnie
Miłość do makaronu słabnie jednak nie tylko we Włoszech. „Węglowodanofobia” oddziałuje na sprzedaż na całym świecie. Z badań wynika, że w Wielkiej Brytanii wskaźnik CAGR dla makaronu wyniósł w okresie od 2011 do 2015 r. –2%. W Australii, Kanadzie, Francji i USA utrzymywał się zaś na poziomie zerowym.
 
Choć na rynku globalnym producenci makaronu borykają się z problemami, w Polsce jego spożycie nieznacznie rośnie. Przewiduje się, że w 2017 r. spożycie makaronu w przeliczeniu na osobę osiągnie poziom 4,7 kg (w 2016 r. wartość ta wyniosła 4,6 kg).

Wśród kluczowych rynków europejskich Polska jest tym, na którym konsumenci najrzadziej deklarują ograniczenie spożycia makaronu. Tylko 16% badanych Polaków przyznało, że ograniczają ilość jedzonego makaronu ze względów zdrowotnych. Podobnie robi 15% Niemców i Francuzów oraz nieco więcej, bo 19%, Hiszpanów. W Wielkiej Brytanii aż 22% badanych dorosłych ogranicza ilość makaronu w diecie ze względu na zdrowie, a co piąty konsument (20% badanych) regularnie zastępuje makaron, ryż i kluski warzywami przygotowanymi tak, aby przypominały tradycyjne dania węglowodanowe.

 
W Polsce makaron jada się powszechnie: 58% dorosłych osób deklaruje, że jedzą zwykły makaron bez dodatków co najmniej raz w tygodniu. Głód makaronu w Polsce nie ogranicza się jednak do jego standardowych wersji. Aż 19% Polaków jada co najmniej raz na tydzień makaron pełnoziarnisty, a 5% — makaron bezglutenowy. 8% badanych spożywa makaron organiczny raz w tygodniu lub częściej. Jedna trzecia (33%) polskich konsumentów zgadza się, że zwykły makaron jest smaczniejszy niż bezglutenowy, zaś 19% przyznaje, że smakują im niskowęglowodanowe odmiany makaronu.
 
Zainteresowanie nowymi rodzajami makaronu nie uszło uwadze producentów. Wprowadzają oni innowacje odpowiadające zmianie upodobań smakowych konsumentów. Z analizy danych wynika, że co siódmy (14%) makaron wprowadzony na rynek w 2016 r. był bezglutenowy. W 2012 r. odsetek takich produktów wynosił zaś zaledwie 5%. Co więcej, 18% nowych makaronów stanowiły produkty organiczne (w 2012 r. wprowadzono ich tylko 11%), a 8% — pełnoziarniste (5% w 2012 r.).

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: