Nowe programy promocji żywności

Komisja Europejska zatwierdziła 33 nowe programy promujące unijne produkty rolno-spożywcze na okres nadchodzących trzech lat, w sfinansowaniu których połowę poniesionych kosztów pokryje budżet WPR - podaje FAMMU/FAPA.

Nowe programy promocji żywności

Programy promocji żywności

Zatwierdzone programy obejmują szeroką paletę produktów w tym artykuły mleczarstwa, mięso oraz owoce i warzywa. Cześć z nich skierowana jest na promocję na rynkach zagranicznych. Realizacja programów prognozuje koszty sięgające 108 mln EUR, z czego z budżetu WPR ma pochodzić połowa, a więc 54 mln EUR.
 
W 2014 roku Parlament i Rada uzgodniły rewizję unijnej polityki promowania żywności. Współfinansowanie ze strony Unii ma zwiększyć się z aktualnych 50% do 70-80% poniesionych kosztów, a w odniesieniu do Grecji i Cypru nawet do 85%. Prognozowany jest również szerszy zakres beneficjentów i produktów objętych programami.
 
Większy nacisk ma zostać położony na rynki zagraniczne. Stopniowo mają wzrastać środki z budżetu UE na współfinansowanie promocji żywności dochodząc do 200 mln EUR w 2019 roku. W 2016 r. Unia zarezerwowała na te cele 111 mln EUR.
 
Z 33 programów, które są przeznaczone do realizacji jeszcze z budżetu na 2015 rok finansowana jest promocja produktów mleczarstwa, mięsa, świeżych i przetworzonych owoców i warzyw, produktów o chronionych oznaczeniach geograficznych, oliwy z oliwek i produktów organicznych.
 
Większość programów skierowana jest na promocję na wewnętrznym rynku Wspólnoty, a kolejne 13 na rynkach zagranicznych, takich jak: Chiny, kraje Bliskiego Wschodu, północnej Afryki, Południowo-Wschodniej Azji, Japonii, Korei Południowej, Afryki, Rosji, Białorusi, Kazachstanu, Australii, Norwegii i państw bałkańskich.



Tagi:
źródło: