Ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów wynika, że w okresie styczeń–listopad 2018 r. wartość wysłanych artykułów mleczarskich osiągnęła poziom 2,1 mld EUR, tj. o 2,5% wyższy niż w bardzo dobrym 2017 r. Jednocześnie wydatki na zakup tego asortymentu poza granicami naszego kraju były o 0,2% niższe niż przed rokiem i wyniosły 0,9 mld EUR. W wyniku czego dodatnie saldo handlu zagranicznego wyniosło 1,2 mld EUR i było o 5% wyższe niż w okresie jedenastu miesięcy 2017 r.
Branża mleczarska tradycyjnie największe przychody otrzymywała z wywozu serów i twarogów. W okresie styczeń–listopad 2018 r. wartość wywozu tej grupy asortymentowej ukształtowała się w granicy 727 mln EUR - 241 tys. ton, czyli o 5% wyższym niż w analogicznym czasie 2017 r.
Dominującą pozycję w wysyłce serów i twarogów zajmują sery podpuszczkowe dojrzewające, których wyeksportowano za 505 mln EUR - 151 tys. ton, uzyskując o 7% więcej niż przed rokiem, podczas gdy serów niedojrzewających – za 222 mln EUR - 91 tys. ton, a zatem o 0,3% więcej.
Wpływy z wywozu masła i tłuszczów mlecznych zwiększyły się o 13,5% do 304 mln EUR - 64 tys. ton. Wartość eksportu odtłuszczonego mleka w proszku osiągnęła poziom 192 mln EUR - 123 tys. ton, czyli o 19% wyższą niż w okresie jedenastu miesięcy 2017 r. Z wysyłki serwatki uzyskano 167 mln EUR - 201 tys. ton, tj. o 19% mniej niż przed rokiem, a w przypadku lodów to 145 mln EUR - 70 tys. ton, a zatem o 19% więcej.
Jednocześnie o 7% do 119 mln EUR - 98 tys. ton wzrosły wpływy z wywozu jogurtów i napojów fermentowanych. Mniejsze zyski otrzymywano z kolei z eksportu mleka płynnego i śmietany – 366 mln EUR - 623 tys. ton, czyli o 3,5% mniej, pełnego mleka w proszku – 32 mln EUR - 13 tys. ton, a więc o 29% mniej oraz kazeiny – 14 mln EUR - 2,7 tys. ton, o 28% mniej.