Handel zagraniczny produktami mlecznymi

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r. wpływy branży mleczarskiej z eksportu produktów mlecznych ukształtowały się na poziomie mniejszym niż przed rokiem.

Handel zagraniczny produktami mlecznymi
WedÅ‚ug wstÄ™pnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeÅ„–wrzesieÅ„ 2023 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosÅ‚a 2,61 mld EUR i byÅ‚a niższa o 8% niż w porównywalnym okresie 2022 r. JednoczeÅ›nie na import tego asortymentu wydatkowano 1,25 mld EUR, czyli mniej o 4% niż w okresie styczeÅ„–wrzesieÅ„ 2022 r.

Dodatnie saldo obrotów handlowych produktami mlecznymi w okresie pierwszych dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy 2023 r. uksztaÅ‚towaÅ‚o siÄ™ na poziomie 1,35 mld EUR, tj. niższym o 11% niż w porównywalnym okresie 2022 r. Sprzedaż produktów mlecznych do krajów Unii Europejskiej wygenerowaÅ‚a 67% wpÅ‚ywów uzyskanych z eksportu, tj. 1,75 mld EUR i spadek o 14%. GÅ‚ównymi odbiorcami produktów mlecznych na rynku unijnym byÅ‚y: Niemcy z 18% wartoÅ›ci i 465 mln EUR, Czechy z 7% i 172 mln EUR oraz WÅ‚ochy z 5% i 136 mln EUR.

UdziaÅ‚ krajów pozaunijnych stanowiÅ‚ 33% w wywozie produktów mlecznych z Polski. Przychody otrzymane z eksportu wyniosÅ‚y 859 mln EUR i byÅ‚y wiÄ™ksze o 9% niż w okresie styczeÅ„–wrzesieÅ„ 2022 r. NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ w polskim wywozie spoÅ›ród krajów pozaunijnych miaÅ‚a Algieria z 5% wartoÅ›ci wywozu i 132 mln EUR, Wielka Brytania z 5% i 131 mln EUR, Ukraina z 3% i 83 mln EUR, Chiny z 3% i 69 mln EUR oraz Arabia Saudyjska z 2% i 50 mln EUR.


 


Tagi:
źródło: