Zaliczki dla beneficjentów PROW na lata 2014-2020

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała następującą informację na temat udzielania zaliczek dla beneficjentów działań PROW na lata 2014-2020.

Zaliczki dla beneficjentów PROW na lata 2014-2020

Rachunek bankowy, na który mają być wypłacone środki tytułem zaliczki, powinien być rachunkiem wyodrębnionym. Warunkiem rozliczenia zaliczki jest jej wykorzystanie na cele, na które została udzielona, co będzie podlegało weryfikacji na etapie rozliczania zaliczki. Ponadto, ocenie ARiMR podlegać będzie, czy bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa naliczyły odsetki od kwoty zaliczki wypłaconej beneficjentowi na przedmiotowy rachunek. Agencja płatnicza pomniejszy kwotę pomocy przysługującą do wypłaty i wynikającą z wniosku o płatność o kwotę odsetek naliczonych przez bank lub kasę, o ile beneficjent nie dokonał zwrotu tych odsetek na rachunek bankowy wskazany przez instytucję rozpatrującą wniosek o płatność.
 
ARiMR przekazuje środki finansowe w ramach pomocy na rachunek bankowy prowadzony przez bank lub rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową beneficjenta lub jego cesjonariusza.
 
Zaliczka wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej zwrotu zgodnie z Ustawą z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2017 poz. 1181 z późn. zm.). Zwrotowi podlega odpowiednio ta część zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
 
W przypadku, gdy beneficjent ubiega się o zaliczkę po przyznaniu pomocy (podpisaniu Umowy o przyznanie pomocy), wniosek beneficjenta o zaliczkę składa się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW (ARiMR):

a) w miejscu, w którym została zawarta Umowa o przyznaniu pomocy,


b) osobiście przez beneficjenta lub przez osobę upoważnioną lub za pośrednictwem poczty (np. placówka pocztowa operatora wyznaczonego, kurier). W przypadku nadawania przesyłki za pośrednictwem placówki pocztowej operatora wyznaczonego, zaleca się aby wniosek był wysyłany przesyłką rejestrowaną.

c) w terminie 30 dni od zawarcia Umowy o przyznaniu pomocy.
 
O terminowości złożenia wniosku decyduje data złożenia dokumentów we właściwym OR ARiMR, ARR lub SW. W przypadku złożenia wniosku poprzez nadanie przesyłką rejestrowaną nadaną za pośrednictwem placówki pocztowej operatora wyznaczonego, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę (tzw. data stempla pocztowego). W przypadku złożenia wniosku przesyłką kurierską za dzień złożenia wniosku uznaje się datę wpływu do jednostki wdrażającej przyznającej zaliczkę.

 
Wnioski o zaliczkę są rozpatrywane w Oddziale Regionalnym ARiMR, w którym zostały ocenione wnioski o przyznanie pomocy.
 
Po rozpatrzeniu wniosku, ARiMR w terminie 30 dni od dnia jego złożenia informuje beneficjenta w formie pisemnej o terminie zawarcia Umowy zmieniającej Umowę o przyznaniu pomocy (Aneks) albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
 
Wypłata zaliczki w określonej wysokości następuje na podstawie zawartej Umowy zmieniającej Umowę o przyznaniu pomocy (Aneksu), zgodnie z jej postanowieniami, w tym dotyczącymi zaliczki.

Czytaj dalej na następnej stronie...


Tagi:
źródło: