Handel zagraniczny mięsem

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-maj 2023 r. przychody otrzymane przez przedsiębiorców ze sprzedaży zagranicznej mięsa, przetworów mięsnych i żywca były o 9% większe niż rok wcześniej i wyniosły 4,1 mld EUR, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.

Handel zagraniczny mięsem
W okresie pięciu miesięcy 2023 r. wysłano 838 tys. ton produktów drobiowych, czyli więcej o 4% niż przed rokiem, a przychody z wywozu wzrosły o 8% do 2,1 mld EUR. W tym czasie import asortymentu drobiowego zwiększył się o 1% i osiągnął 87 tys. ton, a jego wartość zwiększyła się o 24% do 213 mln EUR.

Sprzedaż zagraniczna żywca, mięsa oraz przetworów wołowych i cielęcych wzrosła o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. i wyniosła 214 tys. ton. Przychody z eksportu tego asortymentu ukształtowały się w granicy 1 mld EUR, tj. wyższym o 9%. Jednocześnie do kraju sprowadzono 25 tys. ton produktów wołowych i cielęcych, czyli o 19% mniej niż przed rokiem za 116 mln EUR.

Wysyłka żywca, mięsa oraz przetworów i tłuszczów wieprzowych była mniejsza o 11% niż przed rokiem i wyniósł 241 tys. ton. Przychody z tego tytułu zwiększyły się o 12% do 776 mln EUR. W tym czasie do Polski zaimportowano 385 tys. ton asortymentu wieprzowego, a zatem mniej o 12% niż przed rokiem. Wydatki poniesione na zakup produktów wieprzowych wzrosły o 30% do 1,1 mld EUR.

Pozostałe 162 mln EUR przychodów z eksportu produktów mięsnych pochodziło ze sprzedaży innych gatunków mięs, przetworów, żywca i tłuszczów zwierzęcych.


Tagi:
źródło: