Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku

Polskie towary rolno-spożywcze od wielu lat zyskują coraz większe znaczenie w handlu zagranicznym. Jest to zasługa zarówno stosowania nowoczesnych technologii przetwórczych i wysokiej jakości surowców, jak i produkowania, według oryginalnych receptur, tradycyjnych wyrobów, które są wysoko cenione na rynku międzynarodowym.

Wysoki poziom eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w 2012 roku
Produkty rolno-spożywcze, to grupa towarowa, która w wymianie handlowej nieprzerwanie od 2003 r. przynosi Polsce dodatnie saldo. Aktualnie wynosi ono 3,8 mld euro.

Od wielu lat w polskim handlu zagranicznym dominuje sprzedaż mięsa drobiowego, wołowego, wieprzowego, przetworów mleczarskich, czekolady i wyrobów zawierających kakao, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, soków owocowych (głównie soku jabłkowego), papierosów, syropów cukrowych, mrożonych owoców, ryb wędzonych, cukru oraz przetworów i konserw z ryb.

Wartość eksportu tych towarów stanowi około 50% ogólnej sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę.

Mimo kryzysu gospodarczego w państwach, które są głównymi odbiorcami naszych towarów rolno-spożywczych, nadal dużo eksportujemy, a sprzedaż polskich artykułów rolno-spożywczych jest jedną z gałęzi gospodarki o największej dynamice wzrostu.

Najwięcej eksportujemy:
  • mięsa drobiowego do: Republiki Federalnej Niemiec, Wielkiej Brytanii, Republiki Czeskiej, Francji;
  • produktów mleczarskich do: Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Czeskiej, Włoch, Holandii, Federacji Rosyjskiej;
  • mięsa wołowego do: Włoch, Holandii, Turcji, Republiki Federalnej Niemiec;
  • mięsa wieprzowego do: Białorusi, Japonii, Ukrainy, Republiki Czeskiej, Włoch;
  • czekolady i wyrobów spożywczych zawierających kakao do: Wielka Brytanii, Republiki Federalnej Niemiec, Federacji Rosyjskiej;
  • herbatników, wafli, chleba, bułek, pieczywa cukierniczego, ciast i ciastek do: Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Czeskiej, Wielkiej Brytanii, Węgier;
  • soków owocowych (głównie soku jabłkowego) i soków warzywnych do: Republiki Federalnej Niemiec, Austrii, Holandii, Wielkiej Brytanii;
  • owoców zamrożonych (głównie malin, truskawek i wiśni) do: Republiki Federalnej Niemiec, Holandii, Francji, Belgii.

W 2012 roku (od stycznia do listopada) wartość sprzedaży artykułów rolno-spożywczych za granicę wyniosła ogółem 16 mld euro i wzrosła o 15,1% w porównaniu z tym samym okresem 2011 r.

Warto podkreślić, że w całym 2011 roku wartość eksportu wyniosła 15,2 mld euro i w stosunku do poprzedniego roku wzrosła o 12,7%. Natomiast w 2004 r. za granicę sprzedaliśmy towary rolno-spożywcze o wartości 5,2 mld euro.

Polski handel rolno-spożywczy od wielu lat koncentruje się przede wszystkim na rynku europejskim. W strukturze eksportu dominują kraje Unii Europejskiej, chociaż ich udział nieco maleje. Jest to wynikiem m.in. prowadzonej polityki zdobywania rynków zbytu poza Europą.

Ogółem w 2012 r. na rynek Unii Europejskiej sprzedano towary na kwotę około 12,3 mld euro, co daje udział w handlu rolno-spożywczym na poziomie 76,4%. W ciągu roku wartość sprzedaży do krajów UE wzrosła o 12,4%, a do krajów dawnej „piętnastki” o 13,9%. Do 11 „nowych” krajów członkowskich sprzedaż polskiej żywności wzrosła o 8%.

czytaj dalej na następnej stronie...



Tagi:
źródło: