W piątek 5 kwietnia 2013 roku na posiedzeniu Sejmu RP przyjęta została nowelizacja ustawy o podatku rolnym, zmieniającą metodę jego obliczania. Dzięki temu wysokość podatku rolnego ma być mniej zależna od wahań rynkowych i bardziej przewidywalna dla rolników. Na zmianach mają też skorzystać gminy, którym łatwiej będzie planować przychody z tytułu tego podatku.
Obecnie podstawą obliczania wysokości podatku rolnego jest średnia cena skupu żyta i wielkość gruntów objętych podatkiem. W przypadku gruntów, na których są gospodarstwa rolne, podatek wynosi równowartość ceny 2,5 kwintala żyta od 1 hektara przeliczeniowego. W przypadku innych gruntów – równowartość ceny 5 kwintali żyta.
Aktualnie średnią cenę skupu żyta oblicza się na podstawie danych z pierwszych 3 kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy.
Nowelizacja przewiduje wydłużenie tego okresu do 11 kwartałów, na które będą się składać 3 pierwsze kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz 8 kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 17 lutego 2012 r. na posiedzeniu Sejmu, natomiast drugie 3 kwietnia 2013 r. Następnie ustawą zajmie się Senat.
Przypomnijmy, iż o takim właśnie rozwiązaniu już od 3 lat głośno mówiły Izby Rolnicze, z uwagi na znaczący wzrost podatku w 2011 roku. Wyedy to wzrósł on o 100% wg wskaźnika GUS, co nie do końca odzwierciedlało pełną sytuację dochodową rolnictwa. Warto ponadto podkreślić, iż cena żyta jako wskaźnik wyliczanej kwoty podatku jest stosowana w Europie tylko w Polsce.
źródło: Gospodarz.pl/sejm.gov.pl & LIR, foto
sxc.hu