Ceny paliw na stacjach benzynowych
Jak podaje Polska Izba Paliw Płynnych, średnie ceny detaliczne paliw 17 czerwca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,25 zł/l olej napędowy; 4,51 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,60 zł/l autogaz. Właściciele diesli tankują więc o 0,51 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,43 zł/l mniej, a LPG o 0,29 zł/l. W wyniku ostrych podwyżek w hurcie rafineryjnym średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie na przełomie maja i czerwca ukształtowała się na poziomie 0,74% ceny litra paliwa.
W 24. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,18 zł/l (+1 gr/l od 10 czerwca). Najdrożej jest tradycyjnie w zachodniopomorskim: 4,31 zł/l (+2 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to pomorskie: +5 gr/l przy średniej 4,24 zł/l.
Stacje w woj. śląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,45 zł/l (-1 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższą: 4,59 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to lubelskie: +4 gr/l przy średniej 4,52 zł/l.
Podkarpackie to najtańszy autogaz: 1,53 zł/l (+1 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo przy niemieckiej granicy - w woj. zachodniopomorskim: 1,78 zł/l (+1 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to mazowieckie: +2 gr/l przy średniej 1,67 zł/l.
Ceny paliw w hurcie
Zmiany w hurcie polskich rafinerii, które błyskawicznie reagują spekulacje światowych giełd, wskazują jednak, że wkrótce i na stacje powróci trend spadkowy – przynajmniej w obszarze benzyny – i będziemy mieli sytuację analogiczną do roku ubiegłego, kiedy załamanie na światowym rynku paliw gotowych pozwoliło polskim kierowcom tankować na wakacje najtaniej od lat.
W polskich rafineriach – śladem rynków światowych – kontynuacja obniżek. Benzyna tanieje średnio 7 zł/m3, a olej napędowy 26 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15°C). W minionych 7 dniach obniżka cen paliwa silników o zapłonie iskrowym sięgnęła średnio 8,5 zł/m3 netto, a wysokoprężnych (Diesla) 32 zł/m3 netto. W bilansie miesiąca mamy jednak wciąż silne wzrosty ON: +64 zł/m3 netto, przy jednoczesnych obniżkach benzyny: -20 zł/m3 netto.
Warto jednak zauważyć, że w porównaniu z 12 lutego, czyli tegorocznym dołkiem cen detalicznych, w hurcie polskich rafinerii benzyna jest nadal średnio droższa prawie 17%, a olej napędowy prawie 18% (ONG – olej napędowy do celów grzewczych ponad +30%). Oznacza to, że kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw benzyna i olej napędowy do odsprzedaży detalicznej kierowcom są średnio o 63 gr/l brutto droższe niż 12 lutego, kiedy polscy kierowcy mieli na stacjach najtaniej. Warto również zauważyć, że wyniku ww. wzrostów różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) skurczyła się w okresie 13.04-17.06.2016 z 12,12% do 4%, co może sugerować, że wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny.
Czytaj dalej na następnej stronie...