W najbliższym czasie można spodziewać się dalszych obniżek cen paliw

W początkach 27. tygodnia 2016 r. – pierwszego tygodnia wakacji - na polskich stacjach olej napędowy tanieje 2 gr/l, benzyna 3 gr/l, a autogaz 1 gr/l. W ocenie Polskiej Izby Paliw Płynnych, zważywszy na zmiany na rynkach światowych w najbliższym czasie można spodziewać się dalszych obniżek.

W najbliższym czasie można spodziewać się dalszych obniżek cen paliw

Ceny paliw na stacjach benzynowych

Średnie ceny detaliczne paliw w dniu 6 lipca 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 4,22 zł/l olej napędowy; 4,47 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,61 zł/l autogaz. Właściciele diesli tankują więc o 0,50 zł/l taniej niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,51 zł/l mniej, a LPG o 0,26 zł/l. Średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się na przełomie czerwca i lipca na poziomie 1,5% ceny litra paliwa.

W 26. tygodniu 2016 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,15 zł/l (-1 gr/l od 29 czerwca). Najdrożej jest w lubuskim: 4,28 zł/l (+1 gr/l). Największe zmiany to kujawsko-pomorskie: -6 gr/l przy średniej 4,18 zł/l.

Stacje w woj. śląskim sprzedają też najtańszą benzynę: średnia 4,40 zł/l (-2 gr/l); a mazowieckie najdroższą: 4,54 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to lubelskie: -6 gr/l przy średniej 4,45 zł/l.

Świętokrzyskie to najtańszy autogaz: 1,56 zł/l (b.z.). Najdroższej sprzedają to alternatywne paliwo przy granicy niemieckiej - w woj. zachodniopomorskim: 1,75 zł/l (-2 gr/l). Największe zmiany ostatniego tygodnia to mazowieckie: +2 gr/l przy średniej 1,64 zł/l.

Ceny paliw w hurcie

W dniu 6 lipca br. w polskich rafineriach benzyna taniała średnio 17 zł/m3, a olej napędowy - o 24 zł/m3 (netto w temperaturze referencyjnej 15°C). W minionych 7 dniach cena paliwa silników o zapłonie iskrowym zanotowała średnio -54 zł/m3 netto, a tego do jednostek wysokoprężnych (Diesla) -20 zł/m3 netto.

W porównaniu z 12 lutego – kiedy mieliśmy najniższe w tym roku ceny na stacjach - w polskich rafineriach benzyna jest droższa 15%, a olej napędowy 17% (ONG – olej napędowy do celów grzewczych ponad +30%). Oznacza to, że  kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest średnio o 57 gr/l brutto droższa, a olej napędowy o 61 gr/l. Różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) skurczyła się w okresie 13.04-06.07.2016 z 12,12% do 3%, co może sugerować, że wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny.

Wczoraj ropa Brent na giełdzie w Londynie taniała o 3%, ale wciąż utrzymywała się w okolicach 50 USD/b, dolar do złotówki na porannej sesji drożeje 0,08%. Na ceny hurtowe w polskich rafineriach coraz większe oddziaływanie ma jednak nie tyle rynek ropy i walut co światowy rynek paliw gotowych.
 



Tagi:
źródło: