Ustawa o biopaliwach - propozycja PE

Komitet ds. środowiska Parlamentu Europejskiego przegłosował propozycję ustawy o biopaliwach. Projekt PE jest zbliżony do założeń Komisji Europejskiej, które opublikowano jeszcze w grudniu 2012 roku.

Ustawa o biopaliwach - propozycja PE
Propozycja PE zakłada 10% udział paliw z odnawialnych źródeł w 2020 roku w zużyciu energii na cele transportowe ogółem. Z tego 5,5% maksymalnie mogą stanowić paliwa pierwszej generacji, czyli ze spożywczych surowców jak zboża czy cukier (KE zaproponowała udział o 0,5 pp. niższy). Biopaliwa drugiej generacji lub zaawansowane mają stanowić przynajmniej 2% ogólnego celu. Ich produkcja nie może jednak prowadzić do nadmiernego wyeksploatowania lasów, naruszenia bioróżnorodności lub zaburzenia unijnego polityki na rynku śmieci i odpadów. Biopaliwa drugiej generacji produkowane są albo z surowców celulozowych jak glony, odpady tartaczne czy trawy, albo z odpadów komunalnych czy poubojowych. W 10% celu zużycia odnawialnych paliw 2% stanowić ma także energia elektryczna z odnawialnych źródeł.

Parlament chce także, żeby ILUC, czyli pośrednie zmiany użytkowania gruntów z tytułu upraw energetycznych było obowiązkowe od 2020 roku. KE w swojej propozycji chciała ILUC na zasadzie mechanizmu monitorującego, ale bez realnego wpływu na obrót biopaliwem. Badania wykazały, że wliczając ILUC biodiesel nie spełniałby kryteriów dla zielonego paliwa i nie byłby dopuszczony do obrotu w UE.

Kolejne głosowanie w tej sprawie odbędzie się na sesji plenarnej europarlamentu we wrześniu. Propozycja wymaga także akceptacji krajów członkowskich na Radzie UE.

Propozycja PE jest krokiem dalej niż wcześniejszy projekt KE. Pokazuje, że zwrot polityki w sektorze biopaliw w UE jest faktem i paliwa pierwszej generacji nie będą dłużej promowane. Politycy stawiają na paliwa celulozowe, które powstają z niespożywczych surowców. Tym samym do minimum zostaje zredukowana krytyka o przyczynianie się do głodu w krajach trzecich, skąd będzie pochodzić około 1/3 biopaliwa lub surowców do jego produkcji w UE.

Czytaj także: UE podnosi udział biopaliw w rynku. Producenci samochodów z ostrożnością o ich stosowaniu


Obecnie udział biopaliw w zużyciu paliw ogółem w UE wynosi nieco poniżej 5%. PE zostawia zatem bardzo niewielki potencjał wzrostowy temu sektorowi. Bardzo odważnym ruchem jest utrzymanie ILUC w pierwotnej postaci, czyli jako mechanizmu kwalifikującego biopaliwo do obrotu w UE. Otwartą kwestią jest, czy kraje członkowskie, które produkują biodiesla jak Niemcy czy Francja, zgodzą się na takie rozwiązanie. Jean-Philippe Puig, dyrektor generalny w Sofiproteol, które należy do Diester Industrie, największego producenta biodiesla w UE, uznał projekt PE za cios w sektor paliw pierwszej generacji - poinformowała FAMMU/FAPA.


Tagi:
źródło: